SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ


SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI
EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 5 IM. GRYFITÓW
W SŁUPSKU

środa, 27 kwietnia 2016

Scenariusz zajęć w klasie 1


KRAG TEMATYCZNY : Poznaję świat
TEMAT ZAJĘĆ : W jaki sposób poznajemy świat?
EDUKACJA : przyrodnicza i polonistyczna
CEL GŁÓWNY:
·        Zachęcanie do aktywności poprzez różne formy zabaw.
·        Dostrzeganie i nazywanie zjawisk wizualnych, dźwiękowych, dotykowych , smakowych i zapachowych.
CELE OPERACYJNE :
UCZEŃ:
·        Zna rolę zmysłów w poznawaniu otaczającej rzeczywistości.
·        Rozpoznaje i nazywa różne przedmioty, zapachy, głosy smaki za pomocą zmysłów.
·        Dokonuje analizy i syntezy wzrokowo- słuchowej wyrazów.
·        Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
METODY :
·        SŁOWNE: wypowiedzi ustne, praca z tekstem
·        OGLĄDOWE: obserwacja, pokaz
·        PRAKTYCZNE: metody aktywizujące -Klanza
FORMY PRACY:
·        zbiorowa
·        grupowa
·        w parach
·        jednostkowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
·        karty pracy
·        piłki
·        opaski
·        figury geometryczne
·        owoce i warzywa
·        ilustracje narządów zmysłów
·        lupa, lornetka, mikroskop
·        koperta z listem

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1.Wprowadzenie do tematu.
·        Dzieci znajdują w klasie tajemniczą kopertę z listem oraz kosz.
·        Nauczyciel czyta list:
Witajcie drogie dzieci!
Wczoraj wróciłam z dalekiej podróży i zaczynam na ziemi swoje królowanie. Dzisiaj wczesnym rankiem zajrzałam do Waszej klasy. Was niestety jeszcze nie było, ale dowiedziałam się, że chcecie się dużo nauczyć, chcecie poznawać świat. Jeżeli będziecie mieli oczy i uszy szeroko otwarte, to może uda się wam mnie spotkać?
Tymczasem zostawiam Wam w klasie niespodziankę, którą otrzymacie, gdy wypełnicie przygotowane przeze mnie zadania.
Pani Jesień
·        Wypowiedzi dzieci na temat treści listu kierowane pytaniami nauczyciela.
·        Wyjaśnienie powiedzenia „mieć oczy i uszy szeroko otwarte”.
2.Zabawa ruchowa „ Zaufaj mi "  ( Klanza)
Dzieci ustawiają się w pary. Jedna osoba zamyka oczy, a druga ją prowadzi, omijając przeszkody. Po wykonaniu zadania dzieci dzielą się wrażeniami i odczuciami.
·        Gdy mieliście zamknięte oczy, wiedzieliście co się dzieje wokół was?
·        Czy łatwo jest żyć, gdy się nie widzi?
·        Czy nie widząc można dokładnie poznać świat?
·        Co pomaga nam lepiej widzieć? (okulary, lupa, lornetka, mikroskop)
·        Jaka część naszego ciała sprawia, że widzimy?
·        Przypięcie do tablicy ilustracji przedstawiającej oko
WNIOSEK 1 : W poznawaniu świata pomaga nam wzrok.
( Zwrócenie uwagi, że należy odpowiednio dbać o wzrok.
Ustalenie, że literę piszemy i widzimy. )
3.Zabawa „Co to za dźwięk ?”
Dzieci zamykają oczy. Nauczyciel wybiera kilku uczniów, którzy szeleszczą gazetą, potrząsają kluczami , klaszczą, kasłają. Pozostali uczniowie rozpoznają źródło dźwięku.
·        Gdy mieliście zamknięte oczy, jak udało się wam rozpoznać co ja robię, co się wokół dzieje?
·        Jaka część naszego ciała sprawia, że słyszymy?
·        Przypięcie do tablicy ilustracji przedstawiającej ucho.
·        Ustalenie, że głoskę mówimy i słyszymy.
WNIOSEK 2 : W poznawaniu świata pomaga nam słuch.
(Zwrócenie uwagi, że należy uważnie słuchać siebie nawzajem.)
4.Praca w grupach przy stolikach..
·        Dzieci budują modele wyrazów „oko” i „ucho”. Zaznaczają samogłoski i dzielą je na sylaby.
·        Prezentacja i sprawdzenie prac.
5.Zabawa „worek pełen tajemnic”. (Klanza)
Do worka z tkaniny wkładamy różne figury geometryczne. Nauczyciel wybiera czterech chętnych uczniów. Za pomocą dotyku uczniowie rozpoznają figury i określają ich fakturę – gładkie, miękkie, szorstkie.
·        Rozmowa na temat odczuć dzieci w czasie zabawy.
·        Przypięcie do tablicy ilustracji przedstawiającej rękę.
WNIOSEK 3: Poznawać świat pomaga nam dotyk.
5.Zabawa „Czy wiesz co jesz”.
Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel wybiera kilku chętnych uczniów. Zasłania im oczy i podaje na wykałaczkach owoce, warzywa i czekoladki. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie co jadły.
·        Jak udało się wam odgadnąć co jadłyście?
·        Zwrócenie uwagi , że powinni jeść dużo owoców i warzyw, natomiast słodycze ograniczać, bo nie są zdrowe.
·        Przypięcie do tablicy ilustracji – język.
WNIOSEK 4:W poznawaniu świata pomaga nam też smak.
6.Rozpoznawanie zapachów.
Dzieci siedzą w grupach przy stolikach. Zamykają oczy. Każda grupa otrzymuje inny zapach, który musi rozpoznać.
·        Co robiliście, aby rozpoznać zapach?
·        Która część naszego ciała sprawia, że czujemy zapach?
·        Przypięcie do tablicy ilustracji przedstawiającej nos.
WNIOSEK 5: W poznawaniu świata pomaga nam węch.
7.Indywidualna praca przy stolikach.
·        Dzieci otrzymują karty pracy. Ich zadaniem jest odpowiednie dopasowanie w pary ilustracji przedstawiających narząd zmysłu ze źródłem węchu, smaku, wzroku , słuchu.
8.Podsumowanie zajęć.
·        Samoocena- dzieci kolorują gruszkę jeśli uważają, że pracowały dobrze; jeśli mogły pracować lepiej – połowę; jeśli pracowały niezbyt aktywnie – nie malują gruszki.
·        Po wykonaniu wszystkich zadań przygotowanych przez Panią Jesień, następuje odkrycie niespodzianki- kosza z jesiennymi owocami.. Dzieci myją ręce i częstują się owocami.
9.Ewaluacja – zabawa „Wiem , czym poznaję”
W różnych punktach sali wiszą ilustracje narządów zmysłów. Nauczyciel lub wybrany uczeń przydziela dzieciom określenia: perfumy mamy, tęcza, jogurt truskawkowy, wiatr, szum morza, ciasto babci, mróz, mokry ręcznik, muzyka. Dzieci ustawiają się obok właściwej ilustracji.

                                                                                             Małgorzata Semeniuk