SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ


SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI
EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 5 IM. GRYFITÓW
W SŁUPSKU

środa, 18 kwietnia 2018

SCENARIUSZ ZAJĘĆ – EDUKACJA MATEMATYCZNA KLASA I

Opracowanie i prowadzenie: L. Mackus, P. Kućmierczyk
Temat: Bajka matematyczna „Szewczyk Dratewka”

Cel główny: Utrwalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 7.

Cele operacyjne: Uczeń
- sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 7,
- potrafi porównać liczby w zakresie 7,
- prawidłowo analizuje zadania z treścią,
- sprawnie zapisuje rozwiązanie zadania za pomocą formuły matematycznej,
- wykazuje umiejętność logicznego myślenia,
- dobrze zna treść bajki,
- współdziała i wymienia informacje.

Metody: - aktywizująca: inscenizacja zadania - zabawowo –zadaniowa - czynnościowa - analityczno–syntetyczna (rozwiązywanie zadań)

Pomoce: konkrety (fasolki, kubeczki), kartki z cyframi od 1-8 i sylabami na odwrocie, kolorowanka – kaczka, działania na większym formacie, peruki, postacie czarownicy i księżniczki, wydrukowane zadania do zeszytów, komputer, rzutnik.

PRZEBIEG ZAJĘĆ
I. Wprowadzenie do tematu zajęć.
 II. Rozpoczęcie bajki: „Posłuchajcie dzieci:
Dawno, dawno temu żył sobie pewien chłopczyk. Był on biedny, ale bardzo poczciwy. Nazywał się Szewczyk Dratewka. Któregoś dnia postanowił wyruszyć w świat w poszukiwaniu szczęścia.
Idzie… Idzie… I nagle patrzy, że poniszczone jest mrowisko. - Pomogę wam biedne mróweczki i naprawię wam to mrowisko.”
Nauczyciel pyta: „Dzieci, czy my też pomożemy Szewczykowi?”

Zadanie 1. Dzieci oddzielają i przeliczają fasolki, wrzucają do kubeczka.
Nauczyciel: „Pięknie pracowaliście, jak prawdziwe mróweczki. Kiedy Szewczyk uporządkował mrowisko, jedna z mrówek powiedziała: - Szewczyku, jak kiedyś będziesz w potrzebie, to my ci pomożemy. Szewczyk się roześmiał i powiedział: - Jak wy maleństwa możecie mi pomóc. I wybrał się w dalszą drogę. Idzie, idzie i nagle patrzy, że niedźwiedź uszkodził barć pszczół. Nie zastanawiając się długo przystąpił do pomocy.”

Nauczyciel mówi do dzieci: My też pomożemy Szewczykowi.
Zadanie 2. Na dywanie zostają rozłożone cyfry od 1 do 8. Dzieci porządkują je w rzędzie od najmniejszej do największej. Następnie odwracają kartki i sylabami odczytują hasło: „POMOŻEMY CI SZEWCZYKU”

Nauczyciel kontynuuje opowiadanie: „Kiedy Szewczyk pomógł pszczółkom, one powiedziały: - Kiedy ty będziesz w potrzebie, my też ci pomożemy. Szewczyk się roześmiał i powiedział: - Jak wy możecie mi pomóc. I wybrał się w dalszą drogę. Idzie, idzie, idzie… I nagle zauważył pływające po stawie kaczki. Kiedy zobaczyły Szewczyka, spłoszyły się zaczęły odpływać, a ten powiedział: - Nie bójcie się cyraneczki, nie przyszedłem wam krzywdy robić, ale chlebem uczęstować.”

Zadanie 3. Zadanie z treścią – załącznik nr 1 Nauczyciel: „Kaczki również zaoferowały pomoc Szewczykowi. Zmęczony Szewczyk udał się do karczmy na kolację i dowiedział się, że w wysokiej wieży zła czarownica uwięziła piękną księżniczkę. Postanowił ją uratować. Poszedł do zamku. Spotkał się z czarownicą, a ona powiedziała mu co musi zrobić żeby uratować księżniczkę - bo jak nie uda ci się, to ci urwę głowę i gotowe. I tak Szewczyk przystąpił do pierwszej zagadki. Musiał oddzielić mak od piasku. I szybciutko na pomoc przybyły mu mrówki.”

Zadanie 4. Działania w postaci grafu – załącznik nr 2

Nauczyciel: „Czarownica zdziwiła się bardzo, że Szewczyk poradził sobie z tak trudnym zadaniem i zadała mu kolejną, trudniejszą zagadkę. Tym razem musiał odnaleźć zatopiony w stawie złoty kluczyk. I tak niespodziewanie pojawiły się kaczki.”

Zadanie 5. Kolorowanka – kaczka, załącznik nr 3 Nauczyciel: „Czarownica bardzo się wściekła i pomyślała, że ostatniego zadania to już na pewno nie wykona. Szewczyk spośród 8 identycznych panien musiał odszukać prawdziwą księżniczkę.”

Zadanie 6. Działania rozłożone na dywanie, chłopcy je rozwiązują. Dziewczynki księżniczki w perukach stoją na środku, każda ma przypisany do siebie numer. Działania przyczepiamy do tablicy i rzucamy w jedno działanie. Wygrywa Panna z daną cyfrą. Nauczyciel: „I tak Szewczyk Dratewka uratował pannę z wieży. Pokonał złą czarownicę. A teraz zapraszamy na huczne wesele, które odbyło się w Zoo, ponieważ Szewczyk i Księżniczka bardzo kochają zwierzęta.”

Zadanie 7. Zabawa ruchowa - „Idziemy do Zoo”.

III. Podsumowanie zajęć. Dzieci ustawiają się przy postaci księżniczki, kiedy lekcja im się podobała, bądź przy czarownicy, gdy nie są zadowolone z jej przebiegu. Załącznik nr 1. Po stawie pływało 7 kaczek. 4 kaczki podpłynęły po okruszki chleba. Ile kaczek nie podpłynęło? Załacznik nr 2 Załącznik nr 3