PASOWANIE NA
UCZNIA KLASY I
SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI
PROWADZĄCY
Proszę o ciszę i zajęcie miejsc.
Wiersz ,, Czas ślubowania’’
( Na środek wychodzi dwoje
dzieci z klasy I.)
DZIECKO I:
Wie to Justynka, Krzysio i Zdziś,
że wielkie święto w szkole dziś.
To ślubowania nadszedł czas,
pierwszy egzamin na ucznia zdasz.
DZIECKO II:
Rodzice nasi są tutaj z nami,
żeby egzamin był dobrze zdany!
Może piosenką zacznijmy właśnie,
wtedy nam wszystkim zrobi się raźniej.
( Wszystkie pierwszaki wstają
i śpiewają razem.)
PIOSENKA ,, Witaj nasza dobra
szkoło”
( Prowadzący wychodzi w
towarzystwie ucznia klasy I.)
PROWADZĄCY
Serdecznie witamy na uroczystości pasowania na ucznia
zaproszonych gości,
dyrekcję szkoły, nauczycieli, rodziców, a przede
wszystkim uczniów klas I -
bohaterów dzisiejszej uroczystości. Witamy klasę I a
…............................
(Prowadzący przedstawia po
kolei klasy I, które wstają i machają do gości.)
Wiersz „ Z
grzeczniutkim ukłonem”
DZIECKO II:
Z grzeczniutkim ukłonem,
z uśmiechem radości,
witamy dziś wszystkich
zebranych tu gości.
Chcemy mówić wiersze
i zaśpiewać ładnie.
Proszę się nie gniewać,
gdy coś źle wypadnie.
Bo my nie aktorzy,
tylko małe dzieci,
cieszyć się będziemy,
kiedy brawa dostaniemy.
( Brzmi muzyka – dzwoneczki.
Wchodzą wróżki.)
DZIECKO II:
A kto tu do nas przybywa?
PROWADZĄCY:
To nasze szkolne wróżki.
One przeniosą
nas w pradawne czasy i opowiedzą
nam pewną historię.
( Wróżki rzucają czar różdżką. Dziecko II wraca na miejsce)
PROWADZĄCY:
W pewnym mieście na Pomorzu, tam, gdzie rzeka Słupia
płynie,przy ulicy
Hubalczyków gród Gryfitów z męstwa słynie. Tam książę
Bogusław X swe
rządy sprawuje i ochotników do braci rycerskiej
przyjmuje. Dzisiaj właśnie
wszyscy żacy z różnych stron świata przybywają i na
rozkaz księcia się stawiają.
Witamy zatem przybyszów z 5 dalekich krain świata:
(Każda klasa ma przygotowaną
tabliczkę z nazwą krainy. Po wyczytaniu stawia tabliczkę.)
–
z Krainy Wiedzy
–
z Krainy Miłośników Ojczyzny
–
z Krainy Zwinności
–
z Krainy Praw i Obowiązków
–
z Krainy Męstwa i Odwagi
FANFARY
( Wchodzi goniec, rozwija
rulon i czyta.)
GONIEC:
Jak stary obyczaj nakazuje, Ci oto zacni przybysze
zmagać się będą w turnieju, aby wykazać się swoją wiedzą i umiejętnościami.
Wszyscy, którzy spełnią wymagania, zostaną pasowani na rycerzy , będą przyjęci
do Drużyny Księcia Bogusława X – zwanego Wielkim i po wsze czasy rozsławiać
będą imię Gryfitów walczących o dobro tych ziem.
FANFARY
(Goniec zapowiada wejście
księcia.)
GONIEC:
Wszyscy wstać.
Książę Bogusław X
w towarzystwie żony i drużyny rycerskiej.
(Wszyscy zajmują miejsca przy dużych krzesłach. Rycerze stoją
całą uroczystość.)
FANFARY
KSIĄŻĘ BOGUSŁAW:
(Daje znak mieczem i ogłasza:)
Turniej rycerski uważam za
otwarty!
(Turniej rozpoczynają rycerze Bractwa Rycerskiego pokazem walki.)
PROWADZĄCY:
Dziękujemy bardzo drużynie
rycerskiej za imponujący pokaz.
Przystępujemy do zadań
turniejowych.
Będziecie się zmagać w 5
trudnych konkurencjach.
Siła oklasków będzie
wskazywała, czy zadanie zostało zaliczone.
Jesteśmy w KRAINIE
MIŁOŚNIKÓW OJCZYZNY. Tu
przygotowano dla Was pierwsze zadanie. Poprosimy Księcia , aby sprawdził, czy
znacie swój kraj.
(Podchodzi Bogusław i kolejno
każdej klasie zadaje pytania. Klasa odpowiada chórem.)
Wiersz Władysława Bełzy „Kto Ty
jesteś ?”
BOGUSŁAW X: Kto Ty jesteś?
KLASA I a : Polak mały.
BOGUSŁAW X: Jaki znak Twój?
KLASA I b: Orzeł biały.
BOGUSŁAW X: Gdzie Ty mieszkasz?
KLASA I c: Między swymi.
BOGUSŁAW X: W jakim kraju?
KLASA I d: W Polskiej ziemi.
BOGUSŁAW X : Czym ta ziemia?
KLASA I e: Mą Ojczyzną.
BOGUSŁAW X: Czym zdobyta?
KLASA I a: Krwią i blizną.
BOGUSŁAW X : Czy ją kochasz?
KLASA I b : Kocham szczerze.
BOGUSLAW X : A w co wierzysz?
KLASA I c: W Polskę wierzę.
BOGUSŁAW X : Co to jest
Polska?
(W każdej klasie odpowiada
wybrane dziecko)
Wiersz Włodzimierza Domeradzkiego
„Ojczyzna”
KLASA I d: Wszystko dokoła,
dom i przedszkole,
fabryczne dymy, żelazna
kolej.
KLASA I e: kwiaty przy oknie,
klon koło bramy.
Słoneczny uśmiech kochanej
mamy.
KLASA I a: I
las, co cieniem dzieci zaprasza.
Wszystko to Polska .
Ojczyzna nasza!
KLASA I b: Polska to nasza Ojczyzna,
piękna i każdemu bliska.
KLASA I c: Jej godłem jest Orzeł biały,
w czerwonym tle błyszczy
cały.
KLASA I d: Flaga też biało-czerwona,
przez wieki krwią
naznaczona.
KLASA I e: Czerwień – to miłość ,
biel – serce czyste.
Piękne są nasze barwy
ojczyste.
KSIĘŻNA : Co na to publiczność?
Prosimy o werdykt w
postaci oklasków.
(Brawa publiczności)
BOGUSŁAW: Zadanie zostało
zaliczone.
PROWADZĄCY:
( Za każdą klasą znajduje się
tablica)
Następne zadanie przygotowano
Wam w KRAINIE PRAW I OBOWIĄZKÓW.
Prosimy o wystąpienie 4
śmiałków z każdej drużyny.
Podejdźcie do tablic.
Zadaniem Waszym
jest ułożenie 5 praw i 5
obowiązków z rozsypanki.
PRAWA
OBOWIAZKI
-do nauki
-szanowania godności
-do zabawy -kultury
osobistej
-do odpoczynku
-czystości i higieny
-do wolności
-nauki
-do
opieki -szanowania własności
PROWADZĄCY:
Prosimy Księżną o odczytanie
haseł.
KSIĘŻNA:
Wszystkie drużyny wykonały
zadanie poprawnie. Prosimy o oklaski.
KSIĄŻĘ: Drugie zadanie
zostało zaliczone.
PROWADZĄCY:Teraz wkraczamy do
KRAINY WIEDZY:
Przed Wami trzecie zadanie. Z
pociętych elementów proszę
ułożyć całość i powiedzieć,
co przedstawia ułożony obraz.
(Za każdą klasą znajduje się
tablica do zadań.)
Żacy układają z pociętych
elementów:
-flagę narodową
-logo szkoły
-mapę Polski
-godło państwowe
-herb Słupska
PROWADZĄCY: Prosimy, aby
Księżna Pani sprawdziła poprawność
wykonanych zadań.
(Księżna podchodzi kolejno do
każdej tablicy, a dzieci odpowiadają co ułożyły)
KSIĘŻNA: Zadania wykonano
poprawnie. Prosimy o oklaski.
KSIĄŻĘ :Zadanie trzecie
zaliczamy.
PROWADZĄCY : Po następne
zadanie udajemy się do KRAINY
ZRĘCZNOŚCI. Należy pokonać most zwodzony w
postaci
ławeczki i oddać
celny strzał - woreczkiem do kosza.
Prosimy, aby
każda klasa podeszła do swojej ławeczki.
(Pokonanie toru
sprawnościowego)
KSIĘŻNA:Prosimy o werdykt
publiczności, czyli brawa.
BOGUSŁAW : Zaliczamy
wykonanie zadania czwartego.
PROWADZĄCY: Pozostało wam do
wykonania ostatnie zadanie. Tu
potrzebna będzie
niebywała odwaga, bowiem wkraczamy
do KRAINY MĘSTWA. Z każdej drużyny prosimy o
wystąpienie
największego śmiałka, który będzie miał na tyle
odwagi , aby wypić zawartość kielicha goryczy.
( Księżna wnosi na tacy
kielichy. Przedstawiciel klasy wypija z pucharu sok grejpfrutowy)
KSIĘŻNA: Zadanie wykonano.
PROWADZĄDY: To już wszystkie
zadania. Turniej dobiegł końca.
BOGUSŁAW:Wszyscy żacy
znakomicie wykonali zadania. Jesteście kwiatem i
nadzieją polskiej
ziemi. Ogłaszam wszem i wobec, że
zasługujecie na tytuł
rycerzy polskiej szkoły numer 5 imienia
Gryfitów.
(Brzmi muzyka – dzwoneczki.
Wchodzą wróżki i różdżką zdejmują czar. Dzieci w tym czasie ubierają birety.)
PROWADZĄCY: Teraz przed białym orłem,
który jest naszym
godłem.
złożycie
przyrzeczenia .
Bo, kto w naszym
będzie gronie
wśród pracy, czy
wśród zabawy,
musi pamiętać szkolne
ustawy.
(Wszystkie pierwszaki
odpowiadają.)
UCZNIOWIE: Teraz już
ślubować z honorem możemy.
Jak być dobrym uczniem
doskonale wiemy!
PROWADZĄCY: Prosimy
wszystkich o powstanie.
Baczność .Poczet
sztandarowy sztandar szkoły wprowadzić.
Delegacje klas I
do ślubowania wystąp!
( Z każdej klasy jeden wybrany
uczeń podchodzi do sztandaru szkoły.)
Baczność. Do ślubowania!
(Wszyscy uczniowie klas I
unoszą prawą rękę. Prowadzący czyta tekst.)
Ślubuję uroczyście .
Będę starał się być
dobrym i uczciwym.
Będę strzegł honoru i
dobrego imienia klasy oraz szkoły.
Będę uczył się dobrze ,
służył pomocą słabszym.
Będę dbał o przyrodę ,
aby świat był zawsze piękny.
Będę szanował swoich
nauczycieli i przełożonych.
Postawą swą będę
sprawiał radość wychowawcom i rodzicom,
by wyrosnąć na dobrego i
wzorowego Polaka.
DZIECI: Ślubuję !
PROWADZĄCY: Po ślubowaniu.
Delegacje klas I prosimy o zajęcie miejsc.
Do hymnu
szkolnego.
Poczet sztandarowy
sztandar szkoły wyprowadzić.
Proszę siadać.
Za chwilę nastąpi uroczyste
pasowanie. Aktu pasowania
dokona dyrektor
szkoły Pani Krystyna Lewandowska.
Prosimy na środek
klasę I a ,..........................
(Podczas pasowania brzmi
spokojna rycerska muzyka. Dyrektor pasuje uczniów mieczem, wicedyrektorzy
wręczają pamiątkowe dyplomy.)
PROWADZĄCY: Prosimy delegacje
klas drugich o wręczenie rogów obfitości
młodszym kolegom
z klas pierwszych.
Wszystkich zaś zapraszamy
do wspólnej piosenki.
PIOSENKA: ,, Marsz
pierwszoklasistów”
PROWADZĄCY : I tak dobiegła
końca nasza uroczystość przyjęcia
pierwszoklasistów w poczet społeczności uczniowskiej.
Zapraszamy na
słodki poczęstunek do klas.
Małgorzata Semeniuk