Scenariusz zajęć zintegrowanych
przeprowadzonych w klasie drugiej 2f
11 marca 2016 r.
Temat dnia: Woda - skarb bezcenny.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- wypowiada się na określony temat,
- potrafi wyciągać wnioski z doświadczeń,
- potrafi korzystać z tablicy multimedialnej,
- umie współdziałać w zespole,
- wie jak i dlaczego należy oszczędzać wodę,
- zna podstawowe właściwości wody.
Metody: działalność praktyczna, doświadczenia, praca z tablicą multimedialną, obserwacja
Formy: praca indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: scholaris, , karty pracy, learningApps, eTwinning- Woda to skarb
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- wypowiada się na określony temat,
- potrafi wyciągać wnioski z doświadczeń,
- potrafi korzystać z tablicy multimedialnej,
- umie współdziałać w zespole,
- wie jak i dlaczego należy oszczędzać wodę,
- zna podstawowe właściwości wody.
Metody: działalność praktyczna, doświadczenia, praca z tablicą multimedialną, obserwacja
Formy: praca indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: scholaris, , karty pracy, learningApps, eTwinning- Woda to skarb
Czas trwania: 90 minut.
Przebieg zajęć:
1. Piosenka „Oszczędzamy wodę” http://innowacja.sfera.lublin.pl/lessons/k3p12/s_audio.html#bottom
Przebieg zajęć:
1. Piosenka „Oszczędzamy wodę” http://innowacja.sfera.lublin.pl/lessons/k3p12/s_audio.html#bottom
2. Obejrzenie prezentacji http://www.scholaris.pl/resources/run/id/49511
„Woda i jej
znaczenie”
-
oszczędzanie wody,
- stany skupienia
wody,
- budowa
ryby
-
ortograficzna zgadywanka
- rymowanka
ortograficzna
3. Gdzie występuje woda?- doświadczenia
Wyjaśnienie zjawiska napięcia powierzchniowego wody.
DOŚWIADCZENIE NR 1.
Do przykrywki
wlewamy wodę zabarwioną atramentem.
W cytrynę wbijamy
zapałki ,aby utworzyły projekt ostrosłupa (siarką do góry).
Następnie
kładziemy na powierzchnię cieczy i podpalamy zapałki. Po czym szybko nakładamy
słoik.
Obserwacje:
Podpalone
zapałki wraz z cytryną znajdujące się w słoiku wsysają wodę do środka.
Kartką
zakrywa się słoik, przekręca i dzięki temu woda nie wypływa.
Obserwacje:
Woda
nie wylewa się z odwróconego słoika.
DOŚWIADCZENIE NR 3
Pływająca
igła
Potrzebne będą: szklanka, woda, igła, pinceta 1. Napełnij szklankę wodą po brzegi.
2. Poczekaj, aż woda będzie całkiem nieruchoma.
3. Przy pomocy pincety chwyć igłę i trzymaj ją poziomo.
4. Bardzo powoli i ostrożnie umieść igłę na wodzie (igła musi być idealnie
poziomo, jeśli któryś jej koniec zanurzy się w wodzie - zatonie).
Igła nie tonie, tylko unosi się na powierzchni. Dlaczego?
Na powierzchni wody tworzy się rodzaj elastycznej, cieniutkiej błony. Dzieje
się tak, ponieważ na cząsteczki wody znajdujące się przy powierzchni działa
siła nazywana napięciem powierzchniowym.
DOŚWIADCZENIE NR 4
Do szklanki
napełnionej po brzegi wodą dzieci wrzucają pojedynczo maksymalną liczbę monet tak,
aby woda się nie wylała. Następnie obserwują, że powierzchnia wody w szklance
wybrzuszyła się. Zjawisko to świadczy o tym, że woda ma tzw.
"skórkę", dlatego woda tworzy kropelki, zlewa się w kałuże.
4. Wykonanie zadania na platformie eTwinning w projekcie „Woda to skarb”
Rzucanie
kostką i wykonywanie zadań:
1. Milionerzy- Co wiesz o wodzie? http://learningapps.org/view2092713
2.
Co pływa, a
co tonie? http://learningapps.org/view2086450
3. Żywa woda http://learningapps.org/display?v=pcz4yi3ak16
5. Podsumowanie zajęć. Praca w zespołach. Wykonanie plakatu pod hasłem
„Woda to skarb”.
Opracowanie: Katarzyna Kozak