SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ


SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI
EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 5 IM. GRYFITÓW
W SŁUPSKU

czwartek, 17 marca 2016

Woda - skarb bezcenny.

Scenariusz zajęć zintegrowanych
przeprowadzonych w klasie drugiej 2f

11 marca 2016 r.

Temat dnia: Woda - skarb bezcenny.

Przewidywane osiągnięcia uczniów:
- wypowiada się na określony temat,
- potrafi wyciągać wnioski z doświadczeń,
- potrafi korzystać z tablicy multimedialnej,
- umie współdziałać w zespole,
- wie jak i dlaczego należy oszczędzać wodę,
- zna podstawowe właściwości wody.

Metody: działalność praktyczna, doświadczenia, praca z tablicą multimedialną, obserwacja

Formy: praca indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne: scholaris, , karty pracy, learningApps, eTwinning- Woda to skarb


Czas trwania: 90 minut.


Przebieg zajęć:
1. Piosenka „Oszczędzamy wodę” http://innowacja.sfera.lublin.pl/lessons/k3p12/s_audio.html#bottom
„Woda i jej znaczenie”
- oszczędzanie wody,
- stany skupienia wody,
- budowa ryby
- ortograficzna zgadywanka
- rymowanka ortograficzna

3. Gdzie występuje woda?- doświadczenia

Wyjaśnienie zjawiska napięcia powierzchniowego wody.

DOŚWIADCZENIE NR 1.

Do przykrywki wlewamy wodę zabarwioną atramentem.
W cytrynę wbijamy zapałki ,aby utworzyły projekt ostrosłupa (siarką do góry).
Następnie kładziemy na powierzchnię cieczy i podpalamy zapałki. Po czym szybko nakładamy słoik.
Obserwacje:
Podpalone zapałki wraz z cytryną znajdujące się w słoiku wsysają wodę do środka.
DOŚWIADCZENIE NR 2
Kartką zakrywa się słoik, przekręca i dzięki temu woda nie wypływa.
Obserwacje:
Woda nie wylewa się z odwróconego słoika.

DOŚWIADCZENIE NR 3
Pływająca igła
Potrzebne będą: szklanka, woda, igła, pinceta
1. Napełnij szklankę wodą po brzegi.
2. Poczekaj, aż woda będzie całkiem nieruchoma.
3. Przy pomocy pincety chwyć igłę i trzymaj ją poziomo.
4. Bardzo powoli i ostrożnie umieść igłę na wodzie (igła musi być idealnie
poziomo, jeśli któryś jej koniec zanurzy się w wodzie - zatonie).

Igła nie tonie, tylko unosi się na powierzchni. Dlaczego?

Na powierzchni wody tworzy się rodzaj elastycznej, cieniutkiej błony. Dzieje
się tak, ponieważ na cząsteczki wody znajdujące się przy powierzchni działa
siła nazywana napięciem powierzchniowym.
DOŚWIADCZENIE NR 4
Do szklanki napełnionej po brzegi wodą dzieci wrzucają pojedynczo maksymalną liczbę monet tak, aby woda się nie wylała. Następnie obserwują, że powierzchnia wody w szklance wybrzuszyła się. Zjawisko to świadczy o tym, że woda ma tzw. "skórkę", dlatego woda tworzy kropelki, zlewa się w kałuże.


4. Wykonanie zadania na platformie eTwinning w projekcie „Woda to skarb”
Rzucanie kostką i wykonywanie zadań:
1.     Milionerzy- Co wiesz o wodzie? http://learningapps.org/view2092713
2.     Co pływa, a co tonie? http://learningapps.org/view2086450


5. Podsumowanie zajęć. Praca w zespołach. Wykonanie plakatu pod hasłem „Woda to skarb”.

Opracowanie: Katarzyna Kozak