KOCHAMY
BAŚNIE, BAJECZKI – ETAP 2 – LUTY - „O
dwunastu miesiącach”
·
W turnieju uczestniczą wszystkie klasy trzecie. Każda klasa typuje swój pięcioosobowy zespół, następnie wyznacza kapitana zespołu.
· Ustalony
jest okrzyk turnieju:
KOCHAMY
– BAJKI I BAJECZKI
· Nauka refrenu piosenki „Bajka”
Bajka,
bajka, bajka różne ma imiona , jak niezapominajka dziecięcy mai świat
Bajka,
bajka, bajka radosny jasny dom, jak jasny promyk światła,
kochamy
wszyscy ją.
· Przypomnienie
wyników poprzedniego turnieju.
RUNDA
1 – Kramik literowy
Zespoły
wykonują zadanie w określonym muzyką czasem. Uczniowie mają za zadanie zgadnąć
ukryte hasło. Jest nim stare, polskie przysłowie. Z alfabetu zespół może wybrać 3 spółgłoski i dwie
samogłoski. Wybrane litery trafiają na właściwe miejsce w ich zadaniu. Wpisuje
je jury. Kapitan zespołu, który skończył pracę sygnalizuje ten fakt
podniesieniem lizaka. Za poprawnie wykonane zadanie można otrzymać 5 pkt.
STYCZEŃ JASNY I BIAŁY, W LECIE BYWAJĄ UPAŁY .
-
- - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
.
Gdyby w kwietniu nie padało, to
owoców będzie mało .
Jak w maju
zimno,
to w stodole ciemno
Deszcz z
początkiem listopada na koniec grudnia mrozy zapowiada.
Początki
sierpnia pogodne,
wróżą zimy łagodne.
W lipcu upały, styczeń mroźny cały
RUNDA
2 – Z ORTOGRAFIĄ ZA PAN BRAT
Kapitanowie
zespołów losują zestaw z wyrazami. W wyrazach są luki. Należy je uzupełnić,
następnie podać określoną zasadę ortograficzną.
Można uzyskać jeszcze dodatkowe punkty za podanie przykładów do
poszczególnych reguł. Maksymalnie 25 pkt
1)
pr..szy -
……………………………………………………………………………………………… przykład ……………………
2)
rozwiąż…je -
……………………………………………………………………………………….. przykład ……………………
3)
podar…nek -
………………………………………………………………………………………. przykład ……………………
4)
któ… y -
………………………………………………………………………………………………. przykład ……………………
5)
w… esień -
………………………………………………………………………………………… przykład ……………………
6)
p……enica -
………………………………………………………………………………………. przykład ……………………
7)
dru…yna -
………………………………………………………………………………………… przykład ……………………
8)
sier…ant -
……………………………………………………………………………………….. przykład ……………………
9)
gru…..eń -
…………………………………………………………………………………….. przykład ……………………
10) su….o
- …………………………………………………………………… przykład ……………………
RUNDA
3 – Czy znasz tę baśń -„ O dwunastu
miesiącach”
Zespoły losują
zestawy pytań. Następnie odpowiadają na pytania . Czas na odpowiedzi 1 minuta.
Na każde kolejne czytane przez prowadzącego pytanie odpowiada kolejny zawodnik
w zespole. Można korzystać z podpowiedzi klasy. Zespoły otrzymują tyle punktów,
na ile pytań uda się im poprawnie odpowiedzieć w ciągu minuty. Można maksymalnie zdobyć 8 pkt.
Zestaw
1
|
Zestaw
2
|
Zestaw
3
|
Zestaw
4
|
Zestaw
5
|
Kiedy
toczy się akcja tej baśni ? (zimą)
|
Kto
jest głównym bohaterem tej baśni? (sierotka)
|
Z
kim mieszkała sierotka?
(
z macochą i jej córką)
|
Jak
ludzie nazywali sierotkę?
(Ładniuśka)
|
Jak
ludzie nazywali córkę macochy?
(Brzydulicha)
|
W
jaki sposób macocha odnosiła się do swojej pasierbicy?
(
nie lubiła jej, dawała jej najcięższe prace.)
|
Dlaczego
macocha nie lubiła swojej pasierbicy?
(Bo
była ładniejsza i we wszystkim lepsza od jej córki)
|
Jak
miała na imię macocha?
(
Darosława)
|
Dlaczego
macocha chciała się pozbyć pasierbicy? ( bo jej strasznie nie lubiła)
|
W
jaki sposób macocha chciała się pozbyć sierotki?
(
wysłała ją zimą do lasu po fiołki)
|
W
którym miesiącu wysłała macocha
sierotkę po wiosenne kwiaty do lasu?
(W
grudniu)
|
Po
jakie kwiaty poszła sierotka do lasu?
(
po fiołki)
|
Jakie
buty nosiła sierotka?
(chodaki)
|
W
którym miesiącu kwitną fiołki?
(kwietniu)
|
O
co zapytali dziewczynę bracia Miesiączkowie?
(Który
z nich najbardziej jej się podoba)
|
Dlaczego
bracia Miesiączkowie pomogli sieroce?
(
bo była grzeczna i miła)
|
Gdzie
dziewczyna znalazła fiołki?
(
za sosną)
|
Do
czego dziewczyna narwała fiołków?
(
do koszyka, który dała jej macocha)
|
Czym
przykryła sierotka kwiaty w koszyku, żeby nie zmarzły? (mchem)
|
Ile
razy wysyłała macocha dziewczynę do lasu? (4 razy)
|
Po
ilu dniach ponownie wysłała macocha sierotkę do lasu? (Po trzech)
|
W
jakim celu sierotka poszła do lasu drugim razem?
(
Miała przynieść poziomki)
|
Co
podarował sierotce Czerwiec?
(poziomki)
|
Co
podarował sierotce Grudzień?
(
Węgielki z ogniska, które zamieniły się w talary)
|
Co
podarował sierotce Kwiecień?
(fiołki)
|
Z
jakim naczyniem poszła sierotka po poziomki?
(Z
dzbankiem)
|
Czym
przykryła poziomki w dzbanie, żeby nie zmarzły?
(Liściem
paproci)
|
Co
miała przynieść dziewczyna za trzecim razem?
(srebrne
talary)
|
Co
miała przynieść dziewczyna za czwartym razem?
(Więcej
srebrnych talarów)
|
W
którym miejscu dziewczyna znalazła poziomki?
(Za
sosną)
|
Jak
ubrała macocha swoją córkę na wyprawę do lasu?
(Bardzo
ciepło)
|
Dlaczego
dziewczyna nie wróciła do macochy?
(
Została u braci Miesiączków prowadzić im gospodarstwo)
|
Co
powiedział sierotce grudzień, kiedy zjawiła się u nich trzeci raz?
(
Żeby nabrała węgielków z ogniska)
|
Po
co macocha wysłała do lasu swoją córkę?
(
Po srebrne talary)
|
Który
z barci pomógł sierotce spełnić
trzecie życzenie?
(Grudzień)
|
Kto
zajął miejsce Grudnia, aby ukarać córkę macochy?
(Luty)
|
W
jakim celu macocha wysłała swoją córkę do lasu?
(
Miała przynieść talary)
|
Jak
zachowała się córka macochy wobec braci?
(
Niegrzecznie, ubliżała im)
|
Jak
została ukarana córka macochy?
Zabłądziła
w lesie i zamarzła.
|
Jaką
propozycję złożyli sierocie bracia?
Żeby
została u nich i poprowadziła im gospodarstwo.
|
RUNDA
4 – finałowa – Opowieści rekwizytów
Kapitanowie
zespołów losują numery zestawów zadań do wykonania.
I
– fiołki
II
– koszyk
III
– poziomki
IV
– dzbanek
V
– węgielki
Zadanie.
Każdy
rekwizyt jest bohaterem waszego opowiadania. Jest on świadkiem wydarzenia z nim
związanego w baśni. Zespoły ustalają
swoją wypowiedź. Następnie kolejno po jednym zdaniu wypowiadają poszczególni
członkowie każdego zespołu. Czas ograniczony jest muzyką. Jury liczy poprawne,
logiczne zdania spójnej wypowiedzi zespołów. Wygrywa zespół, któremu uda się
przedstawić najbardziej rozbudowaną wypowiedź w określonym czasie.
Przykład.
Rekwizyt
– Liść paproci
Wysłała
macocha sierotkę po poziomki.
Pomógł
jej czerwiec. Sypnął poziomkami. I ja też mogłem się obudzić ze snu zimowego.
Byłem największy i najlepiej się nadawałem do tego zadania. Sierotka mną
przykryła dzbanek z poziomkami. Nie chciała ,żeby zmarzły. Zaraz potem znowu
sypnęło śniegiem. Wiosna pod sosną zniknęła. A ja razem z sierotą wyruszyłem w
drogę do jej chatki. Miałem okazję zobaczyć macochę i jej córkę. …
Podsumowanie
wyników.
Dopisanie
wyników z testu czytania ze zrozumieniem.
Podliczenie
wyników obu etapów. Zapowiedź etapu trzeciego – ostatniego. Zapowiedź
przeczytania dwóch baśni
H.
Januszewska – „Żelazne trzewiczki”
J.
I. Kraszewski- „ Kwiat paproci”
Zapowiedź
zadań związanych z ostatnim etapem turnieju:
1.
Klasy wykonują plakat reklamujący
przeczytanie jednej z polecanych baśni .
2.
Klasy przygotowują na wystawkę jeden
rekwizyt przygotowany do poznanych do tej pory baśni: „Złota studzienka” , „O
dwunastu miesiącach”, „Żelazne
trzewiczki”, „Kwiat paproci”
Autor: Dorota
Dankowska