Temat: Porozumiewamy się
bez słów – zabawy pantomimiczne.
Cele:
- nabywanie
umiejętności przekazywania myśli w sposób niewerbalny
- kształtowanie
zdolności do obdarzania uwagą drugiego człowieka
- rozwijanie
wyobraźni i pomysłowości w sferze ruchu
Pomoce:
- magnetofon
- płyta
z nagraniem (Klanza)
Przebieg zajęć:
1.
„Taniec powitaniec” – powitanie przy
muzyce.
Dzieci
tańczą przy muzyce według własnej inwencji, na przerwę w muzyce witają się z
kolegą stającym obok:
- kolanami
- plecami
- stopami
- łokciami
- uszami
2. „Dziwne wynalazki” – zabawa
doskonaląca wyobraźnię.
Dzieci
organizują się w 3 – osobowe zespoły.
Mają
za zadanie wykorzystując własne ciała i ruch zaprojektować:
- karuzelę
- spychacz
- koparkę
- maszynę
do bicia
- maszynę
do rozśmieszania
- maszynę
do siania grozy
Można
zorganizować tą zabawę w formie zagadek ruchowych – „Do czego służy ta
maszyna?”
3.
„Lustro” i „Cień” – zabawy ruchowe.
Dzieci
organizują się w pary. Jedno z dzieci jest lustrem – stara się wiernie
odtworzyć gesty i mimikę drugiego dziecka. Następnie jedno z dzieci porusza się
po sali, drugie zaś dokładnie odtwarza jego ruchy – jest jego „cieniem”.
4.
„Chodzimy jak…” – zabawa w oparciu o
metodę Labana.
- zmęczony
człowiek po całym dniu pracy
- małe
dziecko
- człowiek
zmagający się z wichrem
- człowiek
przeskakujący przez kałuże
- człowiek
lekki jak motyl
- człowiek
skradający się
5.
„Pokaż to bez słów” – scenki
pantomimiczne.
- taniec
robotów
- rzeźbiarz,
któremu rozlatuje się rzeźba
- przenoszenie
kaktusa
- mama
z upartym dzieckiem w sklepie
- Czerwony
Kapturek wchodzi do domu babci
- gaszenie
pożaru
- kierowca
i dziecko, które wbiegło na jezdnię na czerwonym świetle.
Autor: Dorota Dankowska