Scenariusz zajęć z edukacji
matematycznej 3
TEMAT: Interaktywne zabawy i gry matematyczne rozwijające umiejętność liczenia w poznanym zakresie liczbowym.
DATA :
11.05.2018r.
CZAS: 45 min
METODY:
·
Podające:
wyjaśnianie, opis,
·
Problemowe
aktywizujące: gra dydaktyczna,
·
Programowana: z użyciem komputera
FORMY PRACY:
·
Zbiorowa
jednolita,
·
Indywidualna
jednolita,
·
Grupowa
zróżnicowana.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
·
piłki
·
Kartoniki z
działaniami matematycznymi ,
·
Butelki
plastikowe
·
Przybory do
pisania i arkusze papieru
·
Papierowe
żabki
·
Sprzęt
multimedialny: komputer, tablica interaktywna , rzutnik multimedialny,
·
Zasoby
multimedialne
www.matzoo.pl
http://www.nauczycielskiezacisze.pl
http://www.serwis-matematyczny.pl
CELE ZAJĘĆ:
Uczeń:
● Potrafi
liczyć w przód i w tył od danej liczby,
● Zapisuje i odczytuje liczby w zakresie 100,
● Porównuje
liczby w zakresie 100 , potrafi porządkować je malejąco i rosnąco,
● Umie
dodawać i odejmować , mnożyć i dzielić w zakresie 100,
● Aktywnie współpracuje w grupie podczas wykonania zadania.
Nabywane
umiejętności:
● Rozumienia
zadania,
● Czytelnego
zapisywania oraz odczytywania liczb w zakresie 100,
● Porównywania
liczb w zakresie 100 i porządkowania ich malejąco lub rosnąco,
● Sprawnego dodawania
i odejmowania , mnożenia i dzielenia w zakresie 100,
● Współpracy
w grupie oraz w parze z kolegą w czasie wykonania zadania.
Kompetencje
kluczowe:
● Porozumiewanie
się w języku ojczystym,
● Kompetencje
matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,
● Kompetencje
informatyczne,
● Umiejętność
uczenia się.
Przebieg
zajęć:
Etap wstępny
1.
Wprowadzenie do tematu lekcji.
·
Zabawa „
Matematyczne muchy ”
https://pl.pinterest.com/
·
Zapowiedź tematu zajęć.
Dziś podczas wspólnych zabaw będziemy rozwiązywać zadania matematyczne i
doskonalić sprawność dodawania , odejmowania , mnożenia i dzielenia
w zakresie 100.
Etap
realizacji
1.
Matematyczne koło fortuny – mnożenie
i dzielenie http://www.nauczycielskiezacisze.pl
·
Kolorowe koło fortuny, na kole działania – mnożenie i
dzielenie oraz nagrody i bankrut. Uczestnicy gry kolejno kręcą kołem.Za każde
poprawnie rozwiązane działanie otrzymują punkt. Nagrodę zdobędzie ten, kto
uzbiera najwięcej punktów.
2. Ćwiczenia z tablicą interaktywną z zasobu multimedialnego
doskonalące dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.
www.matzoo.pl
3.
Gra „Matematyczne Bingo ”
http://www.nauczycielskiezacisze.pl
·
Dzieci
pracują w dwóch drużynach. Na kole fortuny umieszczone są iloczyny i ilorazy w
zakresie 100. Drużyna kręci kołem dla drużyny przeciwnej, zaś ta zaznacza na
karcie z liczbami wynik wylosowanego działania. Ta drużyna, której uda się
wykreślić wszystkie wyniki w rzędzie lub
szeregu zgłasza „Bingo”. Wygrywa ta drużyna, która więcej razy trafi bingo
·
4.Matematyczne krzyżówki
http://www.serwis-matematyczny.pl
Etap
końcowy
1.Samoocena ucznia.
· Dzieci otrzymują
karty samooceny. Wybierają i kolorują odpowiednie pole na kole :
- doskonale
poradziłem sobie z wykonaniem zadań
- większość zadań wykonałem
poprawnie
- miałem trudności, muszę jeszcze
ćwiczyć
2. Refleksja na koniec zajęć:
- Które zadanie podobało ci się
najbardziej?
-Czy matematyka może być rozrywką?
-Jakie umiejętności musisz ćwiczyć,
żeby zadania matematyczne były dla
ciebie łatwe i
przyjemne?
Małgorzata Semeniuk