SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ


SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI
EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 5 IM. GRYFITÓW
W SŁUPSKU

niedziela, 17 kwietnia 2016

KOCHAMY BAŚNIE, BAJECZKI – ETAP 2 – LUTY - „O dwunastu miesiącach”

KOCHAMY BAŚNIE, BAJECZKI – ETAP 2 – LUTY   - „O dwunastu miesiącach”
·       
     
W  turnieju uczestniczą wszystkie klasy trzecie. Każda klasa typuje swój pięcioosobowy zespół, następnie wyznacza kapitana zespołu.
·       Ustalony jest okrzyk turnieju:
KOCHAMY – BAJKI  I BAJECZKI
·       Nauka  refrenu piosenki „Bajka”
Bajka, bajka, bajka różne ma imiona , jak niezapominajka  dziecięcy mai świat
Bajka, bajka, bajka radosny jasny dom, jak jasny promyk światła,
kochamy wszyscy ją.
·       Przypomnienie wyników  poprzedniego turnieju.

RUNDA 1 – Kramik literowy
Zespoły wykonują zadanie w określonym muzyką czasem. Uczniowie mają za zadanie zgadnąć ukryte hasło. Jest nim stare, polskie przysłowie. Z alfabetu  zespół może wybrać 3 spółgłoski i dwie samogłoski. Wybrane litery trafiają na właściwe miejsce w ich zadaniu. Wpisuje je jury. Kapitan zespołu, który skończył pracę sygnalizuje ten fakt podniesieniem lizaka. Za poprawnie wykonane zadanie można otrzymać  5 pkt.
 STYCZEŃ JASNY I BIAŁY, W LECIE BYWAJĄ UPAŁY . 

- - - - - - -     - - - - -     -     - - - - -     -     - - - - -       - - - - - -      - - - - -  .

Gdyby w kwietniu nie padało, to owoców będzie mało .
Jak w maju zimno, to w stodole ciemno
Deszcz z początkiem listopada na koniec grudnia mrozy zapowiada.
Początki sierpnia pogodne, wróżą zimy łagodne.
W lipcu upały, styczeń mroźny cały

RUNDA 2 – Z ORTOGRAFIĄ ZA PAN BRAT
Kapitanowie zespołów losują zestaw z wyrazami. W wyrazach są luki. Należy je uzupełnić, następnie podać określoną zasadę ortograficzną.  Można uzyskać jeszcze dodatkowe punkty za podanie przykładów do poszczególnych reguł. Maksymalnie 25 pkt

1)     pr..szy - ……………………………………………………………………………………………… przykład ……………………
2)     rozwiąż…je - ……………………………………………………………………………………….. przykład ……………………
3)     podar…nek - ………………………………………………………………………………………. przykład ……………………
4)     któ… y - ………………………………………………………………………………………………. przykład ……………………
5)     w… esień - ………………………………………………………………………………………… przykład ……………………
6)     p……enica - ………………………………………………………………………………………. przykład ……………………
7)     dru…yna - ………………………………………………………………………………………… przykład ……………………
8)     sier…ant - ……………………………………………………………………………………….. przykład ……………………
9)     gru…..eń - …………………………………………………………………………………….. przykład ……………………
10) su….o - ……………………………………………………………………                          przykład ……………………

RUNDA 3 – Czy znasz tę baśń  -„ O dwunastu miesiącach”

Zespoły losują zestawy pytań. Następnie odpowiadają na pytania . Czas na odpowiedzi 1 minuta. Na każde kolejne czytane przez prowadzącego pytanie odpowiada kolejny zawodnik w zespole. Można korzystać z podpowiedzi klasy. Zespoły otrzymują tyle punktów, na ile pytań uda się im poprawnie odpowiedzieć w ciągu minuty. Można  maksymalnie zdobyć 8 pkt.

Zestaw 1
Zestaw 2
Zestaw 3
Zestaw  4
Zestaw 5
Kiedy toczy się akcja tej baśni ? (zimą)
Kto jest głównym bohaterem  tej baśni? (sierotka)
Z kim mieszkała sierotka?
( z macochą i jej córką)
Jak ludzie nazywali sierotkę?
(Ładniuśka)
Jak ludzie nazywali córkę macochy?
(Brzydulicha)
W jaki sposób macocha odnosiła się do swojej pasierbicy?
( nie lubiła jej, dawała jej najcięższe prace.)
Dlaczego macocha nie lubiła swojej pasierbicy?
(Bo była ładniejsza i we wszystkim lepsza od jej córki)
Jak miała na imię macocha?
( Darosława)
Dlaczego macocha chciała się pozbyć pasierbicy? ( bo jej strasznie nie lubiła)
W jaki sposób macocha chciała się pozbyć sierotki?
( wysłała ją zimą do lasu po fiołki)
W którym miesiącu wysłała macocha  sierotkę po wiosenne kwiaty do lasu?
(W grudniu)
Po jakie kwiaty poszła sierotka do lasu?
( po fiołki)
Jakie buty nosiła sierotka?
(chodaki)
W którym miesiącu kwitną fiołki?  (kwietniu)
O co zapytali dziewczynę bracia Miesiączkowie?
(Który z nich najbardziej jej się podoba)
Dlaczego bracia Miesiączkowie  pomogli sieroce?
( bo była grzeczna i miła)
Gdzie dziewczyna znalazła fiołki?
( za sosną)
Do czego dziewczyna narwała fiołków?
( do koszyka, który dała jej macocha)
Czym przykryła sierotka kwiaty w koszyku, żeby nie zmarzły? (mchem)
Ile razy wysyłała macocha dziewczynę do lasu? (4 razy)
Po ilu dniach ponownie wysłała macocha sierotkę do lasu? (Po trzech)
W jakim celu sierotka poszła do lasu drugim razem?
( Miała przynieść poziomki)
Co podarował sierotce Czerwiec?
(poziomki)
Co podarował sierotce Grudzień?
( Węgielki z ogniska, które zamieniły się w talary)
Co podarował sierotce Kwiecień?
(fiołki)
Z jakim naczyniem poszła sierotka po poziomki?
(Z dzbankiem)
Czym przykryła poziomki w dzbanie, żeby nie zmarzły?
(Liściem paproci)
Co miała przynieść dziewczyna za trzecim razem?
(srebrne talary)
Co miała przynieść dziewczyna za czwartym razem?
(Więcej srebrnych talarów)
W którym miejscu dziewczyna znalazła poziomki?
(Za sosną)
Jak ubrała macocha swoją córkę na wyprawę do lasu?
(Bardzo ciepło)
Dlaczego dziewczyna nie wróciła do macochy?
( Została u braci Miesiączków prowadzić im gospodarstwo)
Co powiedział sierotce grudzień, kiedy zjawiła się u nich trzeci raz?
( Żeby nabrała węgielków z ogniska)
Po co macocha wysłała do lasu swoją córkę?
( Po srebrne talary)
Który z barci pomógł sierotce spełnić  trzecie życzenie?
(Grudzień)
Kto zajął miejsce Grudnia, aby ukarać córkę macochy?
(Luty)
W jakim celu macocha wysłała swoją córkę do lasu?
( Miała przynieść talary)
Jak zachowała się córka macochy wobec braci?
( Niegrzecznie, ubliżała im)
Jak została ukarana córka macochy?
Zabłądziła w lesie i zamarzła.
Jaką propozycję złożyli sierocie bracia?
Żeby została u nich i poprowadziła im gospodarstwo.


RUNDA 4 – finałowa – Opowieści  rekwizytów
Kapitanowie zespołów losują numery zestawów zadań do wykonania.
I – fiołki
II – koszyk
III –  poziomki
IV – dzbanek
V –  węgielki

Zadanie.
Każdy rekwizyt jest bohaterem waszego opowiadania. Jest on świadkiem wydarzenia z nim związanego w baśni.  Zespoły ustalają swoją wypowiedź. Następnie kolejno po jednym zdaniu wypowiadają poszczególni członkowie każdego zespołu. Czas ograniczony jest muzyką. Jury liczy poprawne, logiczne zdania spójnej wypowiedzi zespołów. Wygrywa zespół, któremu uda się przedstawić najbardziej rozbudowaną wypowiedź w określonym czasie.

Przykład.
Rekwizyt – Liść paproci

Wysłała macocha sierotkę po poziomki.
Pomógł jej czerwiec. Sypnął poziomkami. I ja też mogłem się obudzić ze snu zimowego. Byłem największy i najlepiej się nadawałem do tego zadania. Sierotka mną przykryła dzbanek z poziomkami. Nie chciała ,żeby zmarzły. Zaraz potem znowu sypnęło śniegiem. Wiosna pod sosną zniknęła. A ja razem z sierotą wyruszyłem w drogę do jej chatki. Miałem okazję zobaczyć macochę i jej córkę. …

Podsumowanie wyników.
Dopisanie wyników z testu czytania ze zrozumieniem.

Podliczenie wyników obu etapów. Zapowiedź etapu trzeciego – ostatniego. Zapowiedź przeczytania dwóch baśni
H. Januszewska – „Żelazne trzewiczki”
J. I. Kraszewski- „ Kwiat paproci”
Zapowiedź zadań związanych z ostatnim etapem turnieju:
1.     Klasy wykonują plakat reklamujący przeczytanie jednej z polecanych baśni .
2.     Klasy przygotowują na wystawkę jeden rekwizyt przygotowany do poznanych do tej pory baśni: „Złota studzienka” , „O dwunastu miesiącach”,   „Żelazne trzewiczki”, „Kwiat paproci”


Autor:  Dorota Dankowska