Opracowanie i prowadzenie: L. Mackus, P. Kućmierczyk
Temat: Bajka matematyczna „Szewczyk Dratewka”
Cel główny: Utrwalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 7.
Cele operacyjne:
Uczeń
- sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 7,
- potrafi porównać liczby w zakresie 7,
- prawidłowo analizuje zadania z treścią,
- sprawnie zapisuje rozwiązanie zadania za pomocą formuły matematycznej,
- wykazuje umiejętność logicznego myślenia,
- dobrze zna treść bajki,
- współdziała i wymienia informacje.
Metody:
- aktywizująca: inscenizacja zadania
- zabawowo –zadaniowa
- czynnościowa
- analityczno–syntetyczna (rozwiązywanie zadań)
Pomoce:
konkrety (fasolki, kubeczki), kartki z cyframi od 1-8 i sylabami na odwrocie, kolorowanka –
kaczka, działania na większym formacie, peruki, postacie czarownicy i księżniczki, wydrukowane
zadania do zeszytów, komputer, rzutnik.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
I. Wprowadzenie do tematu zajęć.
II. Rozpoczęcie bajki:
„Posłuchajcie dzieci:
Dawno, dawno temu żył sobie pewien chłopczyk. Był on biedny, ale
bardzo poczciwy. Nazywał się Szewczyk Dratewka. Któregoś dnia postanowił wyruszyć w świat
w poszukiwaniu szczęścia.
Idzie… Idzie… I nagle patrzy, że poniszczone jest mrowisko.
- Pomogę wam biedne mróweczki i naprawię wam to mrowisko.”
Nauczyciel pyta: „Dzieci, czy my też pomożemy Szewczykowi?”
Zadanie 1.
Dzieci oddzielają i przeliczają fasolki, wrzucają do kubeczka.
Nauczyciel: „Pięknie pracowaliście, jak prawdziwe mróweczki.
Kiedy Szewczyk uporządkował mrowisko, jedna z mrówek powiedziała:
- Szewczyku, jak kiedyś będziesz w potrzebie, to my ci pomożemy. Szewczyk się roześmiał i
powiedział: - Jak wy maleństwa możecie mi pomóc. I wybrał się w dalszą drogę.
Idzie, idzie i nagle patrzy, że niedźwiedź uszkodził barć pszczół. Nie zastanawiając się długo
przystąpił do pomocy.”
Nauczyciel mówi do dzieci: My też pomożemy Szewczykowi.
Zadanie 2.
Na dywanie zostają rozłożone cyfry od 1 do 8. Dzieci porządkują je w rzędzie od najmniejszej do
największej. Następnie odwracają kartki i sylabami odczytują hasło:
„POMOŻEMY CI SZEWCZYKU”
Nauczyciel kontynuuje opowiadanie: „Kiedy Szewczyk pomógł pszczółkom, one powiedziały:
- Kiedy ty będziesz w potrzebie, my też ci pomożemy. Szewczyk się roześmiał i powiedział: - Jak wy
możecie mi pomóc. I wybrał się w dalszą drogę. Idzie, idzie, idzie… I nagle zauważył pływające po
stawie kaczki. Kiedy zobaczyły Szewczyka, spłoszyły się zaczęły odpływać, a ten powiedział: - Nie
bójcie się cyraneczki, nie przyszedłem wam krzywdy robić, ale chlebem uczęstować.”
Zadanie 3.
Zadanie z treścią – załącznik nr 1
Nauczyciel: „Kaczki również zaoferowały pomoc Szewczykowi. Zmęczony Szewczyk udał się do
karczmy na kolację i dowiedział się, że w wysokiej wieży zła czarownica uwięziła piękną
księżniczkę. Postanowił ją uratować. Poszedł do zamku. Spotkał się z czarownicą, a ona
powiedziała mu co musi zrobić żeby uratować księżniczkę - bo jak nie uda ci się, to ci urwę głowę
i gotowe. I tak Szewczyk przystąpił do pierwszej zagadki. Musiał oddzielić mak od piasku.
I szybciutko na pomoc przybyły mu mrówki.”
Zadanie 4.
Działania w postaci grafu – załącznik nr 2
Nauczyciel: „Czarownica zdziwiła się bardzo, że Szewczyk poradził sobie z tak trudnym zadaniem
i zadała mu kolejną, trudniejszą zagadkę. Tym razem musiał odnaleźć zatopiony w stawie złoty
kluczyk. I tak niespodziewanie pojawiły się kaczki.”
Zadanie 5.
Kolorowanka – kaczka, załącznik nr 3
Nauczyciel: „Czarownica bardzo się wściekła i pomyślała, że ostatniego zadania to już na pewno
nie wykona. Szewczyk spośród 8 identycznych panien musiał odszukać prawdziwą księżniczkę.”
Zadanie 6.
Działania rozłożone na dywanie, chłopcy je rozwiązują. Dziewczynki księżniczki w perukach stoją
na środku, każda ma przypisany do siebie numer. Działania przyczepiamy do tablicy i rzucamy
w jedno działanie. Wygrywa Panna z daną cyfrą.
Nauczyciel: „I tak Szewczyk Dratewka uratował pannę z wieży. Pokonał złą czarownicę. A teraz
zapraszamy na huczne wesele, które odbyło się w Zoo, ponieważ Szewczyk i Księżniczka bardzo
kochają zwierzęta.”
Zadanie 7.
Zabawa ruchowa - „Idziemy do Zoo”.
III. Podsumowanie zajęć.
Dzieci ustawiają się przy postaci księżniczki, kiedy lekcja im się podobała, bądź przy
czarownicy, gdy nie są zadowolone z jej przebiegu.
Załącznik nr 1.
Po stawie pływało 7 kaczek. 4 kaczki podpłynęły po okruszki chleba. Ile
kaczek nie podpłynęło?
Załacznik nr 2
Załącznik nr 3