AUTOR : Dorota Dankowska
„Ważne by nigdy nie przestać
pytać!”- Albert Einstein
Założenia programu
Program
został napisany z myślą o uczniach klas
pierwszych szkoły podstawowej wykazujących zainteresowanie edukacją
matematyczną i zdolności w tym kierunku.
Przeznaczony jest do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych wymiarze 1 godziny
tygodniowo.
Ważnym
zadaniem dla nauczyciela jest:
· wspomaganie
rozwoju uczniów uzdolnionych;
· kształtowanie
ich zdolności poznawczych,
· kształtowanie
postaw twórczych.
Innowacyjne
założenie programu odchodzi od tradycyjnych sposobów nauczania, a proponuje
wspieranie aktywności dziecka poprzez zachęcanie do czynnego działania,
stawiania pytań, przeprowadzenia prostych doświadczeń, prowadzenie obserwacji i
zabawę. Dziecko samo dochodzi do określonych spostrzeżeń i próbuje wyciągać
wnioski, zadaje pytania i szuka odpowiedzi.
Cele programu:
· rozwijanie
zainteresowań matematycznych oraz postawy twórczej uczniów.
· rozwijanie
spostrzegawczości
· umacnianie
wiary we własne siły
· kształcenie
umiejętności logicznego myślenia.
· Rozwijanie
intuicji matematycznej
· kształtowanie
aktywności matematycznej;
- dostrzeganie i wykorzystywanie
analogii,
- schematyzowanie,
- definiowanie,
- dedukowanie i redukowanie,
- kodowanie, konstruowanie i racjonalne stosowanie
języka symbolicznego.
Sposoby realizacji
Zajęcia
pozalekcyjne nie powinny przypominać zajęć szkolnych. Mają sprawiać przede
wszystkim przyjemność, wzbudzać pozytywne emocje i tym samym wspierać aktywność
matematyczną uczniów i zaspokajać ich naturalne potrzeby psychofizyczne.
Dlatego też proponuję stosować głównie metody zabawowe i turniejowe. Należą do
nich wszelkiego rodzaju gry dydaktyczne, planszowe, kości, karty, domino,
klocki oraz gry komputerowe.
Konstrukcja programu
Program
zawiera 6 zagadnień tematycznych, w obrębie których realizowane są szczegółowe
cele zajęć. Przy każdym zagadnieniu umieszczono liczbę godzin przeznaczonych na
realizację oraz szczegółowe sposoby realizacji danego zagadnienia.
Ocenianie i ewaluacja
Treści
programowe zajęć pozalekcyjnych nie podlegają ocenie szkolnej przewidzianej w
WSO. Proponuję, aby uczniowie zbierali przez cały rok punkty osiągnięć
przewidziane za wykonanie poszczególnych zadań. Na zakończenie pracy z
programem przewiduję dyplomy uznania dla
każdego ucznia oraz nagrodę dla ucznia, który uzbierał największą liczbę
punktów. Ten uczeń otrzymuje tytuł
„Mistrz Matematyki”
Po
każdym dziale przewidziana jest praca samodzielna sprawdzająca poziom
umiejętności. Liczba punktów uzyskanych w takiej pracy dopisywana jest do sumy
wszystkich punktowanych zadań.
Zagadnienia programowe
Lp.
|
Liczba
godzin
|
Tematyka zajęć
|
Cele operacyjne
|
Sposoby realizacji
|
1.
|
6
|
Jestem spostrzegawczy. Ćwiczenia i
zabawy doskonalące koncentrację i spostrzegawczość
|
Uczeń:
-
dostrzega różnice
na obrazkach;
- zapamiętuje i
odtwarza układy figur, liczb;
- klasyfikuje
zbiory pod względem jednej, dwóch i trzech cech,
- konstruuje
dowolne figury z innych figur;
- rozwiązuje
łamigłówki i zagadki;
- wyszukuje
niepasujące elementy
- dostrzega ciągi
logiczne, zależności i stosuje prawidłowości.
|
·
Gry
i zabawy dydaktyczne; klocki Moroza, karty, tangramy
·
Gry
komputerowe
·
Zabawy
towarzyskie
·
Zadania
problemowe
|
2.
|
6
|
Bawię się liczbami. Ćwiczenia i
działania na liczbach w zakresie 10
|
Uczeń:
- rozumie pojęcie liczby w trzech aspektach;
- porównuje
liczby;
- Wykonuje
działania na liczbach( dodawanie i odejmowanie)
- układa ciągi
logiczne i dostrzega zależności;
- poszukuje
strategii liczenia
-układa
łamigłówki dla kolegów
- wykonuje
obliczenia na czas
|
·
Gry
i zabawy: gra w kości, domino itp karty
·
Gry
komputerowe
·
Kursy
multimedialne
·
Konkursy
|
3.
|
7
|
Rozwiązuję zadania i zagadki.
Układanie
i rozwiązywanie zadań rozmaitych.
|
Uczeń:
- rozumie strukturę zadania.
-
dobiera i układa właściwe pytanie do zadania.
-
ilustruje zadanie
-
uzupełnia dane w zadaniu;
-
przekształca zadanie
-
rozwiązuje zadania nietypowe;
-
poszukuje różnych możliwości rozwiązań
-
układa zagadki, łamigłówki dla kolegów,
-
rozwiązuje zadania z kangurkiem
-
projektuje tor zadaniowy dla kolegów
|
·
Karty
zadaniowe
·
Zabawy
tematyczne
·
Manipulacja
matematyczna
·
Gry
i zabawy multimedialne
·
Konkursy
i turnieje
|
4
|
4
|
Myślę logicznie
Rozwiązywanie
zadań sudoku
|
Uczeń:
-
zostrzega zależności liczbowe
-
poznaje zasady sudoku
-
rozwiązuje sudoku łatwym stopniu trudności
-
podejmuje próbę rozwiązywania sudoku o średnim stopniu trudności
|
·
Karty
sudoku
·
Gra
komputerowa sudoku
|
4
|
5
|
Liczę do 100.
Dodawanie
i odejmowanie liczb w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego
|
Uczeń:
- dodaje i odejmuje w zakresie 20
-
Poszukuje różnych
strategii liczenia.
- Prezentuje
swoje strategie
|
·
Zabawy
dydaktyczne,
·
Karty
pracy
·
Gry
komputerowe
·
Gry
planszowe
·
Gry
w karty
|
5
|
2
|
Jestem mistrzem matematyki
Zabawy
turniejowe z wykorzystaniem kształconych umiejętności
|
Uczeń:
- wykonuje zadania turniejowe
|
·
Turniej
matematyczny
|