SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ


SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI
EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 5 IM. GRYFITÓW
W SŁUPSKU

sobota, 30 kwietnia 2016

PASOWANIE   NA    UCZNIA    KLASY    I

SCENARIUSZ  UROCZYSTOŚCI

PROWADZĄCY

Proszę o ciszę i zajęcie miejsc.

Wiersz ,, Czas ślubowania’’
( Na środek wychodzi dwoje dzieci z klasy I.)
DZIECKO I:

Wie to Justynka, Krzysio i Zdziś,
że wielkie święto w szkole dziś.
To ślubowania nadszedł czas,
pierwszy egzamin na ucznia zdasz.

DZIECKO II:
Rodzice nasi są tutaj z nami,
żeby egzamin był dobrze zdany!
Może piosenką zacznijmy właśnie,
wtedy nam wszystkim zrobi się raźniej.

( Wszystkie pierwszaki wstają i śpiewają razem.)

PIOSENKA ,, Witaj nasza dobra  szkoło”

( Prowadzący wychodzi w towarzystwie ucznia klasy I.)

PROWADZĄCY

Serdecznie witamy na uroczystości pasowania na ucznia zaproszonych gości,
dyrekcję szkoły, nauczycieli, rodziców, a przede wszystkim uczniów klas I -
bohaterów dzisiejszej uroczystości. Witamy klasę I a …............................
(Prowadzący przedstawia po kolei klasy I, które wstają i machają do gości.)

Wiersz „ Z grzeczniutkim ukłonem”

DZIECKO II:
Z grzeczniutkim ukłonem,
z uśmiechem radości,
witamy dziś wszystkich
zebranych tu gości.
Chcemy mówić wiersze
i zaśpiewać ładnie.
Proszę się nie gniewać,
gdy coś źle wypadnie.
Bo my nie aktorzy,
tylko małe dzieci,
cieszyć się będziemy,
kiedy brawa dostaniemy.

( Brzmi muzyka – dzwoneczki. Wchodzą  wróżki.)


DZIECKO II:                   
A kto tu do nas przybywa?

PROWADZĄCY:
To nasze szkolne wróżki.
One przeniosą  nas w pradawne czasy i opowiedzą  nam pewną historię.

( Wróżki rzucają  czar różdżką. Dziecko II wraca na miejsce)

PROWADZĄCY:

W pewnym mieście na Pomorzu, tam, gdzie rzeka Słupia płynie,przy ulicy
Hubalczyków gród Gryfitów z męstwa słynie. Tam książę Bogusław X swe
rządy sprawuje i ochotników do braci rycerskiej przyjmuje. Dzisiaj właśnie
wszyscy żacy z różnych stron świata przybywają i na rozkaz księcia się stawiają.
Witamy zatem przybyszów z 5 dalekich krain świata:

(Każda klasa ma przygotowaną tabliczkę z nazwą krainy. Po wyczytaniu stawia tabliczkę.)
       z Krainy Wiedzy
       z Krainy Miłośników Ojczyzny
       z Krainy Zwinności
       z Krainy Praw i Obowiązków
       z Krainy Męstwa i Odwagi

FANFARY
( Wchodzi goniec, rozwija rulon i czyta.)

GONIEC:

Jak stary obyczaj nakazuje, Ci oto zacni przybysze zmagać się będą w turnieju, aby wykazać się swoją wiedzą i umiejętnościami. Wszyscy, którzy spełnią wymagania, zostaną pasowani na rycerzy , będą przyjęci do Drużyny Księcia Bogusława X – zwanego Wielkim i po wsze czasy rozsławiać będą imię Gryfitów walczących o dobro tych ziem.

FANFARY
(Goniec zapowiada wejście księcia.)

GONIEC:

Wszyscy wstać.
Książę Bogusław X  w towarzystwie żony i drużyny rycerskiej.
(Wszyscy zajmują  miejsca przy dużych krzesłach. Rycerze stoją całą uroczystość.)

FANFARY

KSIĄŻĘ BOGUSŁAW:
(Daje znak mieczem i ogłasza:)

Turniej rycerski uważam za otwarty!

(Turniej rozpoczynają  rycerze Bractwa Rycerskiego pokazem walki.)

PROWADZĄCY:
Dziękujemy bardzo drużynie rycerskiej za imponujący pokaz.

Przystępujemy do zadań turniejowych.
Będziecie się zmagać w 5 trudnych konkurencjach.
Siła oklasków będzie wskazywała, czy zadanie zostało zaliczone.


Jesteśmy w  KRAINIE  MIŁOŚNIKÓW  OJCZYZNY. Tu przygotowano dla Was pierwsze zadanie. Poprosimy Księcia , aby sprawdził, czy znacie swój kraj.
(Podchodzi Bogusław i kolejno każdej klasie zadaje pytania. Klasa odpowiada chórem.)

Wiersz  Władysława Bełzy „Kto Ty jesteś ?”
BOGUSŁAW X:     Kto Ty jesteś?
KLASA I a :   Polak mały.

BOGUSŁAW X:   Jaki znak Twój?
KLASA I b:  Orzeł biały.

BOGUSŁAW X:  Gdzie Ty mieszkasz?
KLASA I c: Między swymi.

BOGUSŁAW X:  W jakim kraju?
KLASA I d: W Polskiej ziemi.

BOGUSŁAW X :  Czym ta ziemia?
KLASA I e: Mą Ojczyzną.

BOGUSŁAW X: Czym zdobyta?
KLASA I a: Krwią i blizną.

BOGUSŁAW X : Czy ją kochasz?
KLASA I b : Kocham szczerze.

BOGUSLAW X : A w co wierzysz?
KLASA I c: W Polskę wierzę.

BOGUSŁAW X : Co to jest Polska?
(W każdej klasie odpowiada wybrane dziecko)

Wiersz Włodzimierza Domeradzkiego „Ojczyzna”

KLASA I d: Wszystko dokoła,
                     dom i przedszkole,
                     fabryczne dymy, żelazna kolej.

KLASA I e: kwiaty przy oknie,
                    klon koło bramy.
                    Słoneczny uśmiech kochanej mamy.

KLASA  I a:  I las, co cieniem dzieci zaprasza.
                      Wszystko to Polska .
                      Ojczyzna nasza!


KLASA I b:  Polska to nasza Ojczyzna,
                      piękna i każdemu bliska.

KLASA I c:  Jej godłem jest Orzeł biały,
                      w czerwonym tle błyszczy cały.


KLASA I d:  Flaga też biało-czerwona,
                      przez wieki krwią naznaczona.

KLASA I e:  Czerwień – to miłość ,
                      biel – serce czyste.
                      Piękne są nasze barwy ojczyste.

KSIĘŻNA :   Co na to publiczność?
                      Prosimy o werdykt w postaci oklasków.

(Brawa publiczności)
  
BOGUSŁAW: Zadanie zostało zaliczone.

PROWADZĄCY:
( Za każdą klasą znajduje się tablica)

Następne zadanie przygotowano Wam w KRAINIE PRAW I OBOWIĄZKÓW.
Prosimy o wystąpienie 4 śmiałków  z każdej drużyny.
Podejdźcie do tablic.
Zadaniem  Waszym  jest ułożenie  5 praw i 5 obowiązków z rozsypanki.

PRAWA                                                        OBOWIAZKI                
-do nauki                                                     -szanowania godności
-do zabawy                                                 -kultury osobistej
-do odpoczynku                                          -czystości i higieny
-do wolności                                               -nauki
-do  opieki                                                   -szanowania własności

PROWADZĄCY: 
Prosimy Księżną o odczytanie haseł.

KSIĘŻNA:
Wszystkie drużyny wykonały zadanie poprawnie. Prosimy o oklaski.

KSIĄŻĘ: Drugie zadanie zostało zaliczone.

PROWADZĄCY:Teraz wkraczamy do KRAINY WIEDZY:
Przed Wami trzecie zadanie. Z pociętych elementów proszę
ułożyć całość i powiedzieć, co przedstawia ułożony obraz.

(Za każdą klasą znajduje się tablica do zadań.)
Żacy układają z pociętych elementów:
-flagę narodową
-logo szkoły
-mapę Polski
-godło państwowe
-herb Słupska

PROWADZĄCY: Prosimy, aby Księżna Pani sprawdziła poprawność   
                             wykonanych  zadań.
(Księżna podchodzi kolejno do każdej tablicy, a dzieci odpowiadają co ułożyły)

KSIĘŻNA: Zadania wykonano poprawnie. Prosimy o oklaski.

KSIĄŻĘ :Zadanie trzecie zaliczamy.

PROWADZĄCY : Po następne zadanie udajemy się do KRAINY  
                               ZRĘCZNOŚCI. Należy pokonać most zwodzony w postaci  
                               ławeczki i oddać celny strzał  - woreczkiem do  kosza.
                               Prosimy, aby każda klasa podeszła do swojej ławeczki.
(Pokonanie toru sprawnościowego)

KSIĘŻNA:Prosimy o werdykt publiczności, czyli brawa.

BOGUSŁAW : Zaliczamy wykonanie zadania czwartego.

PROWADZĄCY: Pozostało wam do wykonania ostatnie zadanie. Tu  
                              potrzebna będzie niebywała odwaga, bowiem wkraczamy
                             do  KRAINY MĘSTWA. Z każdej drużyny prosimy o
                             wystąpienie największego śmiałka, który będzie miał na tyle
                             odwagi , aby  wypić zawartość kielicha goryczy.
( Księżna wnosi na tacy kielichy. Przedstawiciel klasy wypija z pucharu sok grejpfrutowy)

KSIĘŻNA: Zadanie wykonano.

PROWADZĄDY: To już wszystkie zadania. Turniej dobiegł końca.

BOGUSŁAW:Wszyscy żacy znakomicie wykonali zadania. Jesteście kwiatem i 
                        nadzieją polskiej ziemi. Ogłaszam wszem i wobec, że
                        zasługujecie na tytuł rycerzy polskiej szkoły numer 5 imienia
                        Gryfitów.

(Brzmi muzyka – dzwoneczki. Wchodzą wróżki  i różdżką zdejmują  czar. Dzieci w tym czasie ubierają birety.)

PROWADZĄCY:  Teraz przed białym orłem,
                              który jest naszym godłem.
                              złożycie przyrzeczenia .
                              Bo, kto w naszym będzie gronie
                              wśród pracy, czy wśród zabawy,
                              musi pamiętać szkolne ustawy.

(Wszystkie pierwszaki odpowiadają.)

UCZNIOWIE: Teraz już ślubować  z honorem możemy.
                        Jak być dobrym uczniem doskonale wiemy!

PROWADZĄCY: Prosimy wszystkich o powstanie.
                             Baczność .Poczet sztandarowy sztandar szkoły wprowadzić.
                             Delegacje klas I do ślubowania wystąp!
( Z każdej klasy jeden wybrany uczeń podchodzi do sztandaru szkoły.)
                              Baczność. Do ślubowania!

(Wszyscy uczniowie klas I unoszą prawą rękę. Prowadzący czyta tekst.)

                      
                       Ślubuję uroczyście .
                       Będę starał się być dobrym i uczciwym.
                       Będę strzegł honoru i dobrego imienia klasy oraz szkoły.
                       Będę uczył się dobrze , służył pomocą słabszym.
                       Będę dbał o przyrodę , aby świat był zawsze piękny.
                       Będę szanował swoich nauczycieli i przełożonych.
                       Postawą swą będę sprawiał radość wychowawcom i rodzicom,
                       by wyrosnąć na dobrego i wzorowego Polaka.

DZIECI:          Ślubuję !
                     
PROWADZĄCY: Po ślubowaniu. Delegacje klas I prosimy o zajęcie miejsc.
                             Do hymnu szkolnego.
                             Poczet sztandarowy sztandar szkoły wyprowadzić.

                             Proszę siadać.
                             Za chwilę nastąpi uroczyste pasowanie. Aktu pasowania
                             dokona dyrektor szkoły Pani Krystyna Lewandowska.
                            Prosimy na środek klasę I a ,..........................
(Podczas pasowania brzmi spokojna rycerska muzyka. Dyrektor pasuje uczniów mieczem, wicedyrektorzy wręczają pamiątkowe dyplomy.)

PROWADZĄCY: Prosimy delegacje klas drugich o wręczenie rogów obfitości
                              młodszym kolegom z klas pierwszych.
                              Wszystkich zaś zapraszamy do wspólnej piosenki.

PIOSENKA: ,,  Marsz  pierwszoklasistów”

PROWADZĄCY : I tak dobiegła końca nasza uroczystość przyjęcia
                               pierwszoklasistów w poczet społeczności uczniowskiej.
                               Zapraszamy na słodki poczęstunek do klas.



                                                                                                       Małgorzata Semeniuk