KRAG TEMATYCZNY : Poznaję
świat
TEMAT ZAJĘĆ : W jaki sposób
poznajemy świat?
EDUKACJA : przyrodnicza i
polonistyczna
CEL GŁÓWNY:
·
Zachęcanie do aktywności poprzez różne formy
zabaw.
·
Dostrzeganie i nazywanie zjawisk wizualnych, dźwiękowych,
dotykowych , smakowych i zapachowych.
CELE OPERACYJNE :
UCZEŃ:
·
Zna rolę zmysłów w poznawaniu otaczającej
rzeczywistości.
·
Rozpoznaje i nazywa różne przedmioty, zapachy,
głosy smaki za pomocą zmysłów.
·
Dokonuje analizy i syntezy wzrokowo- słuchowej
wyrazów.
·
Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
METODY :
·
SŁOWNE: wypowiedzi ustne, praca z tekstem
·
OGLĄDOWE: obserwacja, pokaz
·
PRAKTYCZNE: metody aktywizujące -Klanza
FORMY PRACY:
·
zbiorowa
·
grupowa
·
w parach
·
jednostkowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
·
karty pracy
·
piłki
·
opaski
·
figury geometryczne
·
owoce i warzywa
·
ilustracje narządów zmysłów
·
lupa, lornetka, mikroskop
·
koperta z listem
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Wprowadzenie do tematu.
·
Dzieci znajdują w klasie tajemniczą kopertę z
listem oraz kosz.
·
Nauczyciel czyta list:
Witajcie drogie dzieci!
Wczoraj wróciłam z dalekiej podróży i zaczynam na ziemi swoje
królowanie. Dzisiaj wczesnym rankiem zajrzałam do Waszej klasy. Was niestety
jeszcze nie było, ale dowiedziałam się, że chcecie się dużo nauczyć, chcecie
poznawać świat. Jeżeli będziecie mieli oczy i uszy szeroko otwarte, to może uda
się wam mnie spotkać?
Tymczasem zostawiam Wam w klasie niespodziankę, którą otrzymacie, gdy
wypełnicie przygotowane przeze mnie zadania.
Pani Jesień
·
Wypowiedzi dzieci na temat treści listu kierowane
pytaniami nauczyciela.
·
Wyjaśnienie powiedzenia „mieć oczy i uszy
szeroko otwarte”.
2.Zabawa ruchowa „ Zaufaj mi
" ( Klanza)
Dzieci ustawiają się w pary.
Jedna osoba zamyka oczy, a druga ją prowadzi, omijając przeszkody. Po wykonaniu
zadania dzieci dzielą się wrażeniami i odczuciami.
·
Gdy mieliście zamknięte oczy, wiedzieliście co
się dzieje wokół was?
·
Czy łatwo jest żyć, gdy się nie widzi?
·
Czy nie widząc można dokładnie poznać świat?
·
Co pomaga nam lepiej widzieć? (okulary, lupa,
lornetka, mikroskop)
·
Jaka część naszego ciała sprawia, że widzimy?
·
Przypięcie do tablicy ilustracji
przedstawiającej oko
WNIOSEK 1 : W poznawaniu
świata pomaga nam wzrok.
( Zwrócenie uwagi, że należy
odpowiednio dbać o wzrok.
Ustalenie, że literę piszemy
i widzimy. )
3.Zabawa „Co to za dźwięk ?”
Dzieci zamykają oczy.
Nauczyciel wybiera kilku uczniów, którzy szeleszczą gazetą, potrząsają kluczami
, klaszczą, kasłają. Pozostali uczniowie rozpoznają źródło dźwięku.
·
Gdy mieliście zamknięte oczy, jak udało się wam
rozpoznać co ja robię, co się wokół dzieje?
·
Jaka część naszego ciała sprawia, że słyszymy?
·
Przypięcie do tablicy ilustracji
przedstawiającej ucho.
·
Ustalenie, że głoskę mówimy i słyszymy.
WNIOSEK 2 : W poznawaniu
świata pomaga nam słuch.
(Zwrócenie uwagi, że należy
uważnie słuchać siebie nawzajem.)
4.Praca w grupach przy
stolikach..
·
Dzieci budują modele wyrazów „oko” i „ucho”.
Zaznaczają samogłoski i dzielą je na sylaby.
·
Prezentacja i sprawdzenie prac.
5.Zabawa „worek pełen
tajemnic”. (Klanza)
Do worka z tkaniny wkładamy
różne figury geometryczne. Nauczyciel wybiera czterech chętnych uczniów. Za
pomocą dotyku uczniowie rozpoznają figury i określają ich fakturę – gładkie,
miękkie, szorstkie.
·
Rozmowa na temat odczuć dzieci w czasie zabawy.
·
Przypięcie do tablicy ilustracji
przedstawiającej rękę.
WNIOSEK 3: Poznawać świat
pomaga nam dotyk.
5.Zabawa „Czy wiesz co
jesz”.
Dzieci siedzą w kręgu.
Nauczyciel wybiera kilku chętnych uczniów. Zasłania im oczy i podaje na
wykałaczkach owoce, warzywa i czekoladki. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie co
jadły.
·
Jak udało się wam odgadnąć co jadłyście?
·
Zwrócenie uwagi , że powinni jeść dużo owoców i
warzyw, natomiast słodycze ograniczać, bo nie są zdrowe.
·
Przypięcie do tablicy ilustracji – język.
WNIOSEK 4:W poznawaniu
świata pomaga nam też smak.
6.Rozpoznawanie zapachów.
Dzieci siedzą w grupach przy
stolikach. Zamykają oczy. Każda grupa otrzymuje inny zapach, który musi
rozpoznać.
·
Co robiliście, aby rozpoznać zapach?
·
Która część naszego ciała sprawia, że czujemy
zapach?
·
Przypięcie do tablicy ilustracji
przedstawiającej nos.
WNIOSEK 5: W poznawaniu
świata pomaga nam węch.
7.Indywidualna praca przy
stolikach.
·
Dzieci otrzymują karty pracy. Ich zadaniem jest
odpowiednie dopasowanie w pary ilustracji przedstawiających narząd zmysłu ze
źródłem węchu, smaku, wzroku , słuchu.
8.Podsumowanie zajęć.
·
Samoocena- dzieci kolorują gruszkę jeśli
uważają, że pracowały dobrze; jeśli mogły pracować lepiej – połowę; jeśli
pracowały niezbyt aktywnie – nie malują gruszki.
·
Po wykonaniu wszystkich zadań przygotowanych
przez Panią Jesień, następuje odkrycie niespodzianki- kosza z jesiennymi
owocami.. Dzieci myją ręce i częstują się owocami.
9.Ewaluacja – zabawa „Wiem ,
czym poznaję”
W różnych punktach sali
wiszą ilustracje narządów zmysłów. Nauczyciel lub wybrany uczeń przydziela
dzieciom określenia: perfumy mamy, tęcza, jogurt truskawkowy, wiatr, szum
morza, ciasto babci, mróz, mokry ręcznik, muzyka. Dzieci ustawiają się obok
właściwej ilustracji.
Małgorzata Semeniuk