Scenariusz zajęć z edukacji
matematycznej 2
TEMAT: Podłogowe
gry planszowe i zabawy zespołowe- dodawanie, odejmowanie i mnożenie w zakresie
30.
DATA :
08.02.2017r.
CZAS: 45 min
METODY:
·
Podające:
wyjaśnianie, opis, dyskusja
·
Problemowe
aktywizujące: gra dydaktyczna,
·
eksponujące:
pokaz połączony z przeżyciem
FORMY PRACY:
·
Zbiorowa
jednolita
·
Indywidualna
jednolita
·
Grupowa
zróżnicowana
·
Programowana: z użyciem komputera
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
·
Lizaki
matematyczne
·
Arkusz z kartą pracy w dużym rozmiarze - wykreślanka z hasłem
·
Podłogowa
gra planszowa
·
Przybory do
pisania i arkusze papieru z planem gry
·
Kostki do
gry i kolorowe kubeczki do napojów
·
Kartoniki z
działaniami matematycznymi
·
Czapka
kierowcy i kierownica
·
Sprzęt
multimedialny: komputer, tablica interaktywna , rzutnik multimedialny,
·
Zasoby
multimedialne
CELE ZAJĘĆ:
Uczeń:
● Przekłada
czynności na język znaków i działań matematycznych,
● Zapisuje i odczytuje, porównuje i porządkuje liczby w zakresie 30,
● Wykorzystuje
swoje wiadomości w matematycznych grach towarzyskich i zabawach ruchowych,
● Dokonuje
obliczeń w zakresie 30,
● Aktywnie współpracuje w grupie podczas wykonania zadania.
Nabywane
umiejętności:
● Słuchania i
dekodowania treści tekstu (dyktando
matematyczne),
● Rozumienia
zadania,
● Czytelnego
zapisywania oraz odczytywania liczb w zakresie 30,
● Porównywania
i porządkowania liczb w zakresie 30
● Sprawnego
dodawania i odejmowania, mnożenia i dzielenia w zakresie 30,
● Efektywnego
współdziałania w grupie oraz poczucia odpowiedzialności za naukę i własne działanie
Kompetencje
kluczowe:
● Porozumiewanie
się w języku ojczystym,
● Kompetencje
matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,
● Kompetencje
informatyczne,
● Umiejętność
uczenia się.
Przebieg
zajęć:
Etap wstępny
1.
Wprowadzenie do tematu lekcji.
·
Rozgrzewka
matematyczna – „Pająk idzie”
Nauczyciel
przeprowadza matematyczne dyktando. Dyktuje uczniom tekst, a ich zadaniem jest
dokonanie obliczeń w pamięci. Następnie
dzieci wybierają lizaki matematyczne i prezentują uzyskane przez siebie wyniki. Następuje
korekta błędnych odpowiedzi.
·
Wykreślanka matematyczna
Na tablicy
znajduje się duży arkusz papieru z działaniami
matematycznymi. Do działań przyporządkowane są litery. Zadaniem dzieci
jest odnaleźć i wykreślić błędne działania. Z pozostałych działań
uporządkowanych malejąco otrzymamy hasło „Gry planszowe”
·
Nauczyciel
zapowiada uczniom, że na dzisiejszych zajęciach podczas zabaw będą doskonalić sprawność rachunkową oraz
konstruować gry planszowe.
Etap
realizacji
1.Podłogowa gra planszowa
Nauczyciel rozkłada
na dywanie papierowe kółka w trzech kolorach, w formie gry planszowej oraz
przedstawia dzieciom strategię gry. Pionkami są kolorowe plastikowe kubeczki.
Na polach znajdują się zagadki i działania matematyczne. Dobieramy dzieci w
kilkuosobowe drużyny. Każda drużyna po kolei rzuca kostką do gry i przesuwa się
po planszy zgodnie z ustalonymi zasadami. Wygrywa drużyna, która poprawnie
rozwiąże zagadki i działania i jako pierwsza dotrze do mety.
2.Konstruowanie gry planszowej do bajki „Nie płacz Koziołku”
·
Zaprezentowanie
treści bajki
·
Wykorzystanie
gotowej planszy przygotowanej przez nauczyciela
·
Wymyślanie
pułapek w formie działań matematycznych
·
Prezentacja
gry
·
Wspólna
zabawa
3.Zabawa „Autobus”
Jeden z uczniów odgrywa rolę kierowcy
autobusu. Pozostali uczniowie są
pasażerami. Otrzymują bilety z działaniami
na dodawanie, odejmowanie,
mnożenie lub dzielenie. Kierowca
podjeżdżając na przystanek podnosi
tabliczkę z numerem autobusu. Wsiadają ci
pasażerowie, których wynikiem
jest liczba będąca numerem autobusu. Za
każdym razem jest to inna liczba.
4.Ćwiczenia z tablicą interaktywną z zasobu multimedialnego rozwijające sprawność
rachunkową w zakresie 30.
Etap
końcowy
1.Samoocena ucznia.
· Dzieci otrzymują
karty samooceny. Wybierają i kolorują odpowiednie kredki :
- doskonale
poradziłem sobie z wykonaniem zadań
- większość zadań wykonałem
poprawnie
- miałem trudności, muszę jeszcze
ćwiczyć
2. Refleksja na koniec zajęć:
- Które zadanie podobało ci się
najbardziej?
-Jakie umiejętności musisz ćwiczyć,
żeby zadania matematyczne były dla
ciebie łatwe i
przyjemne?
Małgorzata Semeniuk