SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ


SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI
EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 5 IM. GRYFITÓW
W SŁUPSKU

wtorek, 14 czerwca 2016

Zdrowo jem-więcej wiem -stawiam na zdrowie i promuję zdrowy styl życia. Mini - program



„…Nic nad zdrowie ani lepszego,
ani droższego…”
(Jan Kochanowski)
           
 Cele mini – programu:

Cele ogólne programu:

·       w zakresie wiedzy:
- poznawanie zasad funkcjonowania własnego organizmu
- poznanie zasad zdrowego stylu życia
- poznawanie przepisów ruchu drogowego i zasad zachowania się na drogach, warunkujących bezpieczeństwo
- poznawanie zasad zachowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia

·       w zakresie umiejętności:
- planowanie i podejmowanie działań sprzyjających własnemu rozwojowi fizycznemu, psychicznemu i emocjonalnemu
- wdrażanie do zdrowego i racjonalnego odżywiania
- samodzielne przygotowanie zdrowego posiłku
- kształtowanie umiejętności organizacji czasu wolnego ze szczególnym uwzględnieniem aktywności ruchowej
- kształtowanie umiejętności bezpiecznego zachowania się w sytuacjach zagrożenia (pożarów, zatruć) w czasie zabaw ruchowych, gier sportowych,
- wdrażanie do właściwego reagowania na kontakty z osobami obcymi

·       w zakresie postaw:
- kształtowanie nawyków higienicznych i zdrowego stylu życia
- kształtowanie postawy asertywnej
- kształtowanie umiejętności rozróżniania zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi.


Cele szczegółowe: 

Żywność i żywienie
- pogłębienie wiedzy o zasadach racjonalnego odżywiania się, poznanie i uzupełnianie piramidy żywieniowej;
- uświadomienie wartości odżywczych warzyw i owoców;
- rozumienie potrzeby zachowania higieny podczas sporządzania posiłków i kulturalnego spożywania ich;
- przygotowanie prostych posiłków (sałatki, soki, koktajle, kanapki);
- rozumienie konieczności zdrowego odżywiania się, planowanie jadłospisu;
- zachęcanie do spożywania zdrowych posiłków.

Higiena osobista i zdrowie własnego ciała
- kształtowanie nawyków higienicznych;
- pogłębianie wiedzy na temat higieny własnej, otoczenia oraz środków czystości;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za czystość i estetykę;
- dostarczanie wiedzy na temat budowy i funkcjonowania własnego organizmu;
- uświadomienie niekorzystnego wpływu hałasu na zdrowie;
- uświadomienie znaczenia właściwej długości snu dla organizmu;
- rozumienie zachowania odpowiedniej postawy ciała podczas pracy i wypoczynku;
- rozumienie potrzeby porządkowania miejsca pracy i zabawy;
- rozumienie potrzeby dbania o swoje zdrowie, dostosowania ubioru do pogody, zażywania witamin i lekarstw w czasie choroby.

Ruch to zdrowie
- rozwijanie aktywności fizycznej;
- zachęcanie do aktywnego spędzania czasu;
- ukazanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego;
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń i zabaw;
- zachowanie dyscypliny podczas zajęć ruchowych.

Moje bezpieczeństwo
- pogłębienie wiedzy na temat bezpiecznego zachowania się na drodze, w szkole, podczas gier  i zabaw ruchowych;
- wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się urządzeniami gospodarstwa domowego;
- zapoznanie ze sposobami zachowania się w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia;
- uświadomienie, że szybka informacja ratuje życie;
- nabywanie umiejętności właściwego zachowania się wobec osób;
- kształtowanie umiejętności podejmowania właściwych decyzji i rozwiązywania problemów;
- dostarczanie wiedzy o prawach dzieci.




Działy do realizacji

Problematyka uwzględniona w mini-programie obejmuje następujące zagadnienia:
1. Zdrowy styl odżywiania.
2. Higiena osobista.
      3. Higiena pracy i wypoczynku.
4. Sport to zdrowie.
5. Bezpieczeństwo w szkole i w domu.
6. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
7. Zagrożenia.


  Proponowana tematyka zajęć, realizowana na bieżąco lub w razie potrzeb, w ciągu całego I etapu kształcenia (klasy 1-3):

 Zdrowy styl odżywiania

1. Jakie produkty są zdrowe dla naszego organizmu, co nam szkodzi? Tworzenie piramidy żywieniowej.
2. Zasady zdrowego odżywiania się. Planowanie jadłospisu.
3. Wartości odżywcze warzyw. Przygotowanie sałatki warzywnej, dekorowanie potraw.
4. Przygotowanie kanapek.
5. Przygotowanie sałatki owocowej. Wartości odżywcze owoców.
6. Przygotowanie soku owocowego, koktajlu owocowego. Znaczenie mleka i jego przetworów w diecie człowieka.
7. Kolorowe Dni w szkole – lekcje przygotowywane przez uczniów na temat wybranego losowo owocu lub warzywa.
8. Zioła w naszym jadłospisie – lekcje przygotowywane przez uczniów na temat wybranych losowo ziół.
9. Kubek świeżej herbaty ziołowej dla każdego ucznia – akcja szkolna.
10. Uprawa ziół na parapecie szkolnym.
11. Konkursy plastyczne, konkurs wiedzy o zdrowym stylu odżywiania.


Higiena osobista
 
 1. Jak dbać o higienę jamy ustnej? Poznanie zasad działalności Klubu Wiewiórka. Prelekcja pani pielęgniarki.
  2. Wizyta w gabinecie stomatologa.
  3. Dlaczego musimy dbać, aby ręce, włosy i całe ciało były czyste?
  4. Dbamy o swoje zdrowie – wywiad z panią  pielęgniarką.
  5. Wycieczka do apteki. Rozmowa z aptekarzem.
  7. Konkurs wiedzy o higienie.
  8. Spotkanie z pediatrą.
  9. Przygotowanie inscenizacji nt. higieny osobistej..
10. Konkursy plastyczne.


Higiena pracy i wypoczynku

1. Jak spędzamy wolny czas, na czym polega odpoczynek czynny i bierny? Jak zaplanować swój dzień? Mój dzień bez telewizora – konkurs plastyczny.
2. Jak przyjemnie i bezpiecznie organizować zabawy na świeżym powietrzu w czasie ferii zimowych? Propozycje bezpiecznych zabaw zimowych - konkurs plastyczny.
3. Jak przyjemnie i bezpiecznie organizować zabawy na świeżym powietrzu w czasie wakacji letnich? Propozycje bezpiecznych gier i zabaw dla dzieci. Wykonanie w grupach gry planszowej.


Sport to zdrowie

1. Jak dbać o swoją kondycję fizyczną, ćwiczenia, zabawy ruchowe. Zajęcia na boisku  szkolnym o każdej porze roku oraz w różnych warunkach atmosferycznych.
2. Jakie dyscypliny sportowe możesz uprawiać w swojej szkole, miejscowości? Udział w SKS, innych kołach rozwijających zainteresowania.
3. Turnieje sportowe.
4. Gry terenowe.
5. Sportowa długa przerwa – gry i zabawy na korytarzu szkolnym – bilard, tenis stołowy, gra w klasy itp.
5. Konkurs plastyczny.

Bezpieczeństwo w szkole i w domu

1. Jakie działania człowieka mogą wywołać pożar, jak zachować się w czasie pożaru? Jak zachować się w czasie burzy i huraganu?
2. Spotkanie z panią pedagog - jak zachowywać się w kontaktach z nieznajomymi i jak rozróżnić zły dotyk od dobrego?
3. Spotkanie z policjantem.
4. Wizyta w miejscowej straży pożarnej, spotkanie ze strażakami.
4. Konkurs plastyczny.

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym

1. Jak prawidłowo i bezpiecznie poruszać się po różnych drogach (także o zmierzchu)? Co oznaczają niektóre znaki drogowe?
2. Jak wezwać pomoc i udzielić pierwszej  pomocy poszkodowanym? Numery alarmowe.
3. Konkurs plastyczny „Jestem bezpieczny na drodze”.
4. Udział w konkursie wiedzowym nt. Jesteśmy bezpieczni na drodze.
5. Wyjście do Miasteczka Drogowego.
6. Krótki rajd rowerowy.

Pierwsza pomoc

1. Co można znaleźć w apteczce? Nauka udzielania pierwszej pomocy. Jak postąpić, gdy się skaleczysz, z nosa leci krew lub oparzysz się?
2. Kurs Małego Ratownika.
3. Konkurs plastyczny.
4. Spotkanie z ratownikiem medycznym.
5. Wizyta w szpitalu, rozmowa z lekarzem na izbie przyjęć.
6. Konkurs plastyczny.

Pamiętajmy, że poprzez przekazanie najmłodszym wiedzy o zdrowiu i profilaktyce, prawidłowym odżywianiu, aktywnym stylu życia, bezpieczeństwie szeroko rozumianym, czyhających zagrożeniach, następuje kształtowanie ich prawidłowych postaw, umiejętności i codziennych nawyków, procentujących w dojrzałym życiu prawidłowym funkcjonowaniem.


mgr Mirosława Skalna


Słupsk, 2014