„…Nic nad zdrowie ani lepszego,
ani droższego…”
(Jan Kochanowski)
Cele
mini – programu:
Cele ogólne programu:
·
w zakresie wiedzy:
-
poznawanie zasad funkcjonowania własnego organizmu
-
poznanie zasad zdrowego stylu życia
-
poznawanie przepisów ruchu drogowego i zasad zachowania się na drogach, warunkujących
bezpieczeństwo
-
poznawanie zasad zachowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia
·
w zakresie umiejętności:
- planowanie
i podejmowanie działań sprzyjających własnemu rozwojowi fizycznemu,
psychicznemu i emocjonalnemu
-
wdrażanie do zdrowego i racjonalnego odżywiania
-
samodzielne przygotowanie zdrowego posiłku
-
kształtowanie umiejętności organizacji czasu wolnego ze szczególnym uwzględnieniem
aktywności ruchowej
-
kształtowanie umiejętności bezpiecznego zachowania się w sytuacjach zagrożenia
(pożarów, zatruć) w czasie zabaw ruchowych, gier sportowych,
- wdrażanie do właściwego reagowania na kontakty z osobami
obcymi
· w
zakresie postaw:
-
kształtowanie nawyków higienicznych i zdrowego stylu życia
-
kształtowanie postawy asertywnej
- kształtowanie umiejętności rozróżniania zagrożeń i
sposobów radzenia sobie z nimi.
Cele szczegółowe:
Żywność i żywienie
- pogłębienie wiedzy o zasadach racjonalnego odżywiania
się, poznanie i uzupełnianie piramidy żywieniowej;
- uświadomienie wartości odżywczych warzyw i owoców;
- rozumienie potrzeby zachowania higieny podczas
sporządzania posiłków i kulturalnego spożywania ich;
- przygotowanie prostych posiłków (sałatki, soki,
koktajle, kanapki);
- rozumienie konieczności zdrowego odżywiania się,
planowanie jadłospisu;
- zachęcanie do spożywania zdrowych posiłków.
Higiena osobista i zdrowie własnego ciała
- kształtowanie nawyków higienicznych;
- pogłębianie wiedzy na temat higieny własnej, otoczenia
oraz środków czystości;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za czystość i
estetykę;
- dostarczanie wiedzy na temat budowy i funkcjonowania
własnego organizmu;
- uświadomienie niekorzystnego wpływu hałasu na zdrowie;
- uświadomienie znaczenia właściwej długości snu dla
organizmu;
- rozumienie zachowania odpowiedniej postawy ciała podczas
pracy i wypoczynku;
- rozumienie potrzeby porządkowania miejsca pracy i
zabawy;
- rozumienie potrzeby dbania o swoje zdrowie, dostosowania
ubioru do pogody, zażywania witamin i lekarstw w czasie choroby.
Ruch to zdrowie
- rozwijanie aktywności fizycznej;
- zachęcanie do aktywnego spędzania czasu;
- ukazanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego;
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń
i zabaw;
- zachowanie dyscypliny podczas zajęć ruchowych.
Moje bezpieczeństwo
- pogłębienie wiedzy na temat bezpiecznego zachowania się
na drodze, w szkole, podczas gier i
zabaw ruchowych;
- wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się urządzeniami
gospodarstwa domowego;
- zapoznanie ze sposobami zachowania się w sytuacjach
zagrożenia zdrowia i życia;
- uświadomienie, że szybka informacja ratuje życie;
- nabywanie umiejętności właściwego zachowania się wobec
osób;
- kształtowanie umiejętności podejmowania właściwych
decyzji i rozwiązywania problemów;
- dostarczanie wiedzy o prawach dzieci.
Działy do realizacji
Problematyka uwzględniona w mini-programie obejmuje
następujące zagadnienia:
1. Zdrowy styl odżywiania.
2. Higiena osobista.
3. Higiena pracy i wypoczynku.
4. Sport to zdrowie.
5. Bezpieczeństwo w szkole i w domu.
6. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
7. Zagrożenia.
Zdrowy styl
odżywiania
1. Jakie produkty są zdrowe dla
naszego organizmu, co nam szkodzi? Tworzenie piramidy żywieniowej.
2. Zasady zdrowego odżywiania się.
Planowanie jadłospisu.
3. Wartości odżywcze warzyw.
Przygotowanie sałatki warzywnej, dekorowanie potraw.
4. Przygotowanie kanapek.
5. Przygotowanie sałatki owocowej.
Wartości odżywcze owoców.
6. Przygotowanie soku owocowego, koktajlu
owocowego. Znaczenie mleka i jego przetworów w diecie człowieka.
7. Kolorowe Dni w szkole – lekcje
przygotowywane przez uczniów na temat wybranego losowo owocu lub warzywa.
8. Zioła w naszym jadłospisie –
lekcje przygotowywane przez uczniów na temat wybranych losowo ziół.
9. Kubek świeżej herbaty ziołowej
dla każdego ucznia – akcja szkolna.
10. Uprawa ziół na parapecie
szkolnym.
11. Konkursy plastyczne, konkurs
wiedzy o zdrowym stylu odżywiania.
Higiena osobista
1. Jak dbać o higienę jamy ustnej? Poznanie
zasad działalności Klubu Wiewiórka. Prelekcja pani pielęgniarki.
2. Wizyta w gabinecie stomatologa.
3. Dlaczego musimy dbać, aby ręce, włosy i całe ciało były czyste?
4. Dbamy o swoje zdrowie – wywiad z panią pielęgniarką.
5. Wycieczka do
apteki. Rozmowa z aptekarzem.
7. Konkurs wiedzy o higienie.
8. Spotkanie z pediatrą.
9. Przygotowanie inscenizacji nt. higieny osobistej..
10. Konkursy plastyczne.
Higiena pracy i wypoczynku
1. Jak spędzamy wolny czas, na
czym polega odpoczynek czynny i bierny? Jak zaplanować swój dzień? Mój
dzień bez telewizora – konkurs plastyczny.
2. Jak przyjemnie i bezpiecznie
organizować zabawy na świeżym powietrzu w czasie ferii zimowych? Propozycje
bezpiecznych zabaw zimowych - konkurs plastyczny.
3. Jak przyjemnie i bezpiecznie
organizować zabawy na świeżym powietrzu w czasie wakacji letnich? Propozycje
bezpiecznych gier i zabaw dla dzieci. Wykonanie w grupach gry planszowej.
Sport to zdrowie
1. Jak dbać o swoją kondycję
fizyczną, ćwiczenia, zabawy ruchowe. Zajęcia na boisku szkolnym o każdej porze roku oraz w różnych
warunkach atmosferycznych.
2. Jakie dyscypliny sportowe
możesz uprawiać w swojej szkole, miejscowości? Udział w SKS, innych kołach
rozwijających zainteresowania.
3. Turnieje sportowe.
4. Gry terenowe.
5. Sportowa długa przerwa – gry i
zabawy na korytarzu szkolnym – bilard, tenis stołowy, gra w klasy itp.
5. Konkurs plastyczny.
Bezpieczeństwo w szkole i w domu
1. Jakie działania człowieka mogą
wywołać pożar, jak zachować się w czasie pożaru? Jak zachować się w czasie
burzy i huraganu?
2. Spotkanie z panią pedagog - jak
zachowywać się w kontaktach z nieznajomymi i jak rozróżnić zły dotyk od
dobrego?
3. Spotkanie z policjantem.
4. Wizyta w miejscowej straży
pożarnej, spotkanie ze strażakami.
4. Konkurs plastyczny.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
1. Jak prawidłowo i bezpiecznie
poruszać się po różnych drogach (także o zmierzchu)? Co oznaczają niektóre
znaki drogowe?
2. Jak wezwać pomoc i udzielić
pierwszej pomocy poszkodowanym? Numery
alarmowe.
3. Konkurs plastyczny „Jestem bezpieczny na drodze”.
4. Udział w konkursie wiedzowym nt. Jesteśmy bezpieczni na
drodze.
5. Wyjście do Miasteczka Drogowego.
6. Krótki rajd rowerowy.
Pierwsza pomoc
1. Co można znaleźć w apteczce? Nauka
udzielania pierwszej pomocy. Jak postąpić, gdy się skaleczysz, z nosa leci krew
lub oparzysz się?
2. Kurs Małego Ratownika.
3. Konkurs plastyczny.
4. Spotkanie z ratownikiem
medycznym.
5. Wizyta w szpitalu, rozmowa z
lekarzem na izbie przyjęć.
6. Konkurs plastyczny.
Pamiętajmy, że poprzez przekazanie najmłodszym wiedzy
o zdrowiu i profilaktyce, prawidłowym odżywianiu, aktywnym stylu życia,
bezpieczeństwie szeroko rozumianym, czyhających zagrożeniach, następuje
kształtowanie ich prawidłowych postaw, umiejętności i codziennych nawyków,
procentujących w dojrzałym życiu prawidłowym funkcjonowaniem.
mgr Mirosława Skalna
Słupsk, 2014