SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ


SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI
EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 5 IM. GRYFITÓW
W SŁUPSKU

sobota, 23 kwietnia 2016

ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI SCENARIUSZ CZĘŚCI ARTYSTYCZNEJ



                           (W tle słychać odgłosy lasu, śpiew ptaków , słychać głos)

Natura niegdyś sroga – wzbudzająca strach władczyni,
teraz sama jest ciemiężona i potrzebuje ochrony przed ludzką potęgą.
                                 
Prowadzący

Świat żyje coraz szybciej. Dokąd zmierza ? W dobrych i złych kierunkach. Niestety, także w stronę ekologicznej zagłady.
Ekologia to problem wszystkich, a więc i nasz. Pragniemy mieć swój udział w ochronie środowiska, w którym żyjemy.

Uczeń I  -  wiersz ,, Ekologia “

Ekologia mądre słowo,
a co znaczy powiedz sowo.
Sowa mądrą minę miała
i odpowiedź taką dała.
Ekologia to nauka
o roślinach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w kilku zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach.
Między nami, bo to wszystko,
to jest nasze środowisko.
Masz je kochać i szanować,
powiedziała mądra sowa.
Groźnie palcem pogroziła,
ale potem była miła.
Na Święto Ziemi wszystkich
zaprosiła.

Prowadzący

22 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Dzień Ziemi. Jest to święto naszej planety, którego celem jest uczynienie świata lepszym miejscem do życia.
Ludzie na całym świecie myślą i rozmawiają w tym dniu o problemach środowiska naturalnego. Uczestniczą w wystawach, imprezach i pokazach związanych z ochroną przyrody.
Ziemia jest cudownym miejscem , trzeba tylko o nią dbać.
Uczeń II – wiersz ,,Nasza Ziemia jest piękna”

Nasza Ziemia jest piękna i najbliższa, bo nasza.
Dobra jak oczy matki, kiedy patrzą na nas.
Tu rośniemy, tu co dzień nas zabawa zaprasza,
tutaj budzi nas słońce, nasze słońce z rana...
Nasza Ziemia nas karmi, daje nam złote ziarno,
wiosną błękit i kwiaty, latem słodkie wiśnie.
Więc kochamy tę ziemię i piaszczystą i czarną.
Zasypiamy spokojnie, gdy gwiazda zabłyśnie.

Prowadzący

Lubimy przebywać na łonie natury,podziwiać ją i cieszyć się jej pięknem, ale czy zawsze właściwie się zachowujemy?

Scenka ,, Na polanie w lesie “

Ileż to radości wszyscy wkoło mamy,
kiedy na weekendy z klasą wyjeżdżamy.
Puszki z konserwami, butle z napojami,
do plecaka schować szybko pospieszamy.
Na polanie w lesie na kocu siadamy,
smakołyki z toreb zaraz wyciągamy.
Gdy konserwy zjemy, butle opróżnimy
wnet zawody w lesie sobie urządzimy.
Kto dalej, kto wyżej rzuci pudełkami
kto lepiej butelkę schowa pod krzakami.
Tu i ówdzie jeszcze rzucimy swe śmieci,
niech zwierzęta wiedzą, że tu były dzieci.

Prowadzący

Sądzimy, że takie zachowanie nikomu nie może się podobać. My chcemy się cieszyć, że wszystko wokół jest piękne i pachnące, aż serce bije i coś w nim stuka.

Uczeń III

Coś w moim sercu stuknęło...
Dlaczego?
Bo taka rosa.
Bo jarzębina – w czerwieni,
bo pajęczyna we włosach...
Bo na pożółkłym listku
promyczek się zapalił,
ścieżka się wije wśród sosen,
a potem ginie w oddali,
bo taki zapach jesieni,
jakiego drugiego nie ma!
A co tak pachnie?
Powietrze, rzeka, słońce,
drzewa, ziemia.

Uczeń IV

Ziemia jest naszą Matką.
Wszystko, co przydarza się Ziemi,
przydarza się jej synom.
Ziemia jest dana wszystkim nam.
Nie jesteś tu człowieku sam.

To samo słońce grzeje nas,
więc zrozum to, bo nadszedł czas.
Człowiek jest tylko gościem na Ziemi,
a nasze serca są z kamieni.
Ona nas karmi i ochrania,
a co dostaje od nas w zamian?

Rzeka

Ja, rzeka płynęłam sobie beztrosko. Byłam ładna, przezroczysta i czysta.
Żyło we mnie dużo rybek. Teraz jestem brudna, czarna i zaniedbana.
Ludzie zachowują się tak , jakbym im nie była w ogóle potrzebna.

Drzewo  ( Rekwizyt wykorzystany w  przedstawieniu nie przyczynił się do
                zniszczeń w środowisku. Gałąź została podniesiona z ziemi, a
                wycięto ją przy budowie drogi.)                               
Jestem drzewem, które rośnie koło twego domu.
Zaglądam w twoje okna. Ptaki siedzące wśród moich gałęzi, całymi dniami śpiewają  dla ciebie. Dbaj o mnie, bo jestem ostatnim drzewem rosnącym obok twojego domu.

Powietrze

O, ja biedne, szare powietrze! Martwię się, że głos mój do was wkrótce nie dotrze.
Jakże mi smutno, że miast nie widzę, bo brzydki smog nad nimi wisi.
Człowieku, czy tak być musi?

Ziemia

Pamiętaj człowieku!
Jestem Ziemią jedyną. Kiedyś byłam kochana i szanowana, lecz ty skryłeś w moim
wnętrzu różne straszydła.
Zrobiłeś porządki, przez co ja zbrzydłam.
Trujesz mnie, trujesz, trujesz.

Słońce

Łąki zielone, lasy szumiące, przejrzysta woda i jasne słońce.
Czyste powietrze, pachnący kwiat. Ja błagam wszystkich!
Ratujmy świat!

Uczeń V

Ziemio, powietrze i wodo – bądźcie czyste i służcie nam!
Człowiek otrząśnie się i pomoże Wam!
Planeto nasza -  nie giń!
Żyć na Tobie chcemy, więc składamy obietnicę,
że Ci pomożemy!

Wiersz ,, Mali strażnicy przyrody “

Dziecko 1

Dziś ekologia modne słowo,
przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy.
Od dziś przyrodzie my pomagamy.

Dziecko 2

Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić.
To wiedzą nawet małe dzieci.

Dziecko 3

Nie wolno łamać gałęzi drzew ,
bo piękny z nich płynie ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży,
gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.

Dziecko 4

A zimą nakarm głodne ptaki,
sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
będą ci wiosną za to śpiewały.

Dziecko 5

Choć ekolodzy jeszcze z nas mali,
uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam wynagrodzi,
jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.

Piosenka ,, Nie zrywaj kwiatów “
Taniec przy muzyce

Scenka ekologiczna ,, Na ratunek Ziemi”
( Na scenie leżą śmieci. Wchodzi chłopiec podrzucając piłkę. Za nim wbiega drugi.)

Filip

Cześć, Michał!

Michał

Cześć, Filip!

Filip

Co słychać, jak zdrowie kolego?

Michał

A, dziękuję. Nie najgorzej.
Właśnie trenuję, by mieć kondycję.

Filip

Wiesz dobrze mówisz.
Dużo dla siebie robisz.
W nagrodę cukierkiem poczęstuję cię
i chętnie przyłączę się.

( Chłopcy częstują się cukierkami, a papierki rzucają na ziemię.
Tymczasem na scenie pojawia się Ziemia. Porusza się wolno,
potyka się, kaszle).

Prowadzący

Skażenie środowiska osiągnęło już stopień niebezpieczny dla życia:
 Nasza ziemia jest ogromna
lecz przyroda nieprzytomna.
Ginie fauna, ginie flora,
piękna ziemia, ale chora.

Ziemia

Jakże słabo mi.
Głowa boli mnie.
W czasie takich dni,
trudno oddycha się.

( Postać oddala się, potykając się o sterty śmieci.)

Michał

Ej, Filip, to dziwne. Mam wrażenie,że dobrze
tę osobę znam, co ma oczy zielone.
A co ty bracie tak smutną minę masz?
Czy ty ją znasz?

Filip

No, tak – to  była .... Pani Ziemia.

Michał

Chyba z nią źle.
Kaszle, garbi się.
E, kolego! A co z naszym
zdrowiem?
Rzuć piłkę, idziemy grać!
( Chłopcy schodzą ze sceny. Ponownie pojawia się Pani Ziemia.)

Ziemia

Boli mnie noga, głowa i brzuch.
Chyba jestem chora. Uch!
Pójdę do mojego doktora.
Na okresowe badania.

Puk! Puk!

Doktor

Proszę!

Ziemia

Dzień dobry, panie doktorze.
Źle się czuję. Czy pan mi pomoże?

Doktor

A witam, witam Panią
Jakże źle dziś wyglądamy.
Zaraz moją pacjentkę zbadamy.
Proszę podać rączkę, zmierzę- tak,
ma Pani gorączkę.
Jest Pani blada- jak ściana.
Czy słaba Pani od rana?

Ziemia

To już od kilku dni
trudno oddychać mi.

Doktor

Zapiszę Pani kurację:
i wiem, że mam w tym rację.
Proszę codziennie brać:
świeże powietrze, czystą wodę,
przy śpiewie ptaków odpoczywać,
ubierać się nie ze względu na modę,
ale na pogodę.
Proszę na zieleń lasów spoglądać,
a będzie pani dobrze wyglądać.
( Pani Ziemia oddala się, aby wypełnić zalecenia lekarza.)

Michał

Ależ tu śmieci!
O, papierki rzuciliśmy my , dzieci.
Filip, mam pomysł wspaniały!
Napiszmy ogłoszenie:
,, Nie ważne czy jesteś duży, czy mały,
dbaj o swoje otoczenie”!

Filip

Śmieci, odpadki do pojemników wrzucamy.
Osobno plastik, szkło, metal wkładamy!
(Chłopcy porządkują otoczenie.)

Ziemia

Już lepiej się mam .Raduje się serce me,
bo wielu przyjaciół o mnie troszczy się.
Dziękuję, moi mili. Gdybyście tego nie
uczynili, moja kondycja byłaby gorsza,
lecz jestem już zdrowsza!
I wam swe zdrowie daruję,a każdy, kto
mnie ratuje o swoje zdrowie też dba.

Uczeń  VI

Chcemy być przyjaciółmi wszystkich żywych stworzeń.
Niech im się dobrze żyje pośród nas.
Chcemy mieć czyste rzeki, przezroczyste morze.
Niech zdrowo rośnie razem z nami las.
Pamiętaj, że wszystko zależy od ciebie.
Czy ptak będzie sobie wić gniazdo na drzewie.
Czy zdrowym się chlebem podzielisz na święta.
To wszystko od ciebie zależy pamiętaj!

Prowadzący
Myślę, że możemy obronić naszą planetę od zniszczenia , a tym samym obronić  swoje życie. Każdy z nas już dziś może złożyć obietnicę, że będzie dbać o naszą planetę.

Prosimy zatem wszystkich o powstanie.

Podnieście prawą rękę  i  wszyscy  powtarzają:


UROCZYŚCIE PRZYRZEKAMY:

-CHRONIĆ PRZYRODĘ,
-OSZCZĘDZAĆ WODĘ,
-DOKARMIAĆ PTAKI,
-DBAĆ O ZWIERZAKI
-KWIATY HODOWAĆ,
-DRZEWA SZANOWAĆ,
-ZIEMIĘ RATOWAĆ,
-NIGDY NIE ŚMIECIĆ,
-I UCZYĆ TEGO WSZYSTKIE DZIECI.

Dziękujemy .
Teraz prosimy wszystkich o odśpiewanie piosenki, która stała się naszym szkolnym hymnem ekologicznym ,,Ziemia wyspa zielona”.

Zanim nastąpi ogłoszenie wyników konkursu plastycznego oraz literackiego Matka Ziemia – czarodziejka  rozsypie ekologiczny pył, który sprawi , że każdy z was już od dziś stanie się współczesnym eko – człowiekiem , wiodącym ekologiczne czyli przyjazne środowisku życie.

Opracowała Małgorzata Semeniuk