KOCHAMY BAŚNIE I BAJECZKI – TURNIEJ 1 – LISTOPAD - "Złota studzienka"
W turnieju uczestniczą wszystkie klasy trzecie.
Każda klasa typuje swój pięcioosobowy zespół, następnie wyznacza kapitana
zespołu.
Ustalony
jest okrzyk turnieju:
KOCHAMY – BAJKI I BAJECZKI
Nauka refrenu piosenki „Bajka”
Bajka,
bajka, bajka różne ma imiona , jak niezapominajka dziecięcy mai świat
Bajka,
bajka, bajka radosny jasny dom, jak jasny promyk światła,
kochamy
wszyscy ją.
RUNDA
1
Na ekranie ukrytych jest 15 baśniowych postaci.
Waszym zadaniem jest odgadnięcie jak najwięcej z nich w ciągu dwóch minut.
Możecie konsultować się z klasą. Kapitan zespołu zapisuje bohaterów baśniowych
na kartce. Przerywacie zapisywania ,kiedy usłyszycie ten dźwięk – demonstracja
dźwięku. Za każdą odgadniętą postać klasa otrzymuje punkt.
1.
KOPCIUSZEK,
2.
CZERWONY KAPTUREK,
3.
ŚPIĄCA KRÓLEWNA,
4.
KRÓLWENA ŚNIEŻKA,
5.
PINOKIO,
6.
ZŁOTA RYBKA,
7.
CALINECZKA,
8.
SZEWCZYK DRATEWKA,
9.
JAŚ,
10. MAŁGOSIA,
11. BABA
JAGA,
12. KOT
W BUTACH,
13. JÓZIA,
14. FRUZIA,
15. MARYSIA,
Okrzyk, śpiewanie
refrenu piosenki
RUNDA
2
Wysławiasz się piękną
polszczyzną, ale czy potrafisz przeliterować trudne wyrazy?
Każdy z zawodników
podaje kolejną literę podanego wyrazu. Jeśli wyrazy zostaną prawidłowo
przeliterowane – klasa otrzymuje 2 punkty.
Wanda Dobaczewska
Okrzyk, śpiewanie
refrenu piosenki
RUNDA
3
Czy znasz tę baśń –
„Złota studzienka”
Zespoły losują
zestawy pytań. Następnie odpowiadają na pytania . Czas na odpowiedzi 1 minuta.
Na każde kolejne czytane przez prowadzącego pytanie odpowiada kolejny zawodnik
w zespole. Można korzystać z podpowiedzi klasy. Zespoły otrzymują tyle punktów,
na ile pytań uda się im poprawnie odpowiedzieć w ciągu minuty.
Zestaw
1
|
Zestaw
2
|
Zestaw
3
|
Zestaw
4
|
Zestaw
5
|
1.
Imię głównej bohaterki baśni.
2.
Ile córek miała bogata gospodyni?
3.
O jakiej porze roku gospodyni wysłała Marysie na
pastwisko?
4.
Którą z córek jako pierwszą wysłała gospodyni na
pastwisko z Marysią?
5.
W jaki sposób gospodyni dowiedziała się o
czarodziejskiej krówce?
6.
W co zamieniła się gospodyni?
7.
Jakiego koloru był sznur przy studzience?
8.
Dlaczego Marysia musiała zastawić dom i pole?
|
1.Jakie
zwierzątko miała Marysia?
2.
Od kogo dziewczyna musiała pożyczyć pieniądze na leczenie matki?
3.
Jaką pracę musiała wykonać dziewczyna na pastwisku?
4,
Którą z córek, jako drugą wysłała gospodyni
na pastwisko z Marysi?
5.
Co miała zrobić z krowimi rogami Marysia?
6.
W co zamieniła się Fruzia?
7.
Co było w studzience?
8.
Ile miała kosztować mała czarka wina?
|
1.Imię
zwierzątka głównej bohaterki.
2.
Co stało się po śmierci matki Marysi?
3.
W jakim języku Marysia rozmawiała z krówką?
4.
W jaki sposób Dziewczyna usypiała córki gospodyni?
5.
Co pojawiło się w miejscu zakopania rogów?
6.
W co zamieniła się Józia?
7.
Jakim wiaderkiem można było czerpać ze studzienki?
8.
Ile miała kosztować duża czarka wina?
|
1.
Imię męża Marysi.
2.
W co zamieniły się gospodyni i jej córki?
3.
Jaki los spotkał krówkę?
4.
Co było w czarodziejskiej studzience?
5.
Kto ożenił się z Marysią?
6.
W jakim kierunku odleciały wrony?
7.
Z czego była zrobiona studzienka?
8.
Jaki zawód miał Jasiek?
|
1.
Imiona córek złej gospodyni.
2.
Kto pomagał Marysi w pracy?
3.
O jaką część ciała krówki poprosiła Marysia gospodynię?
4.
Dlaczego gospodyni zabiła krówkę?
5.
Ile dzieci miała Marysia?
6.
którego dnia po zakopaniu rogów w
ogrodzie pojawiła się studzienka?
7.
Co stało się ze studzienką po weselu Marysi i Jaśka?
8.
Kto zauważył, że Łaciata pomaga Marysi?
|
RUNDA 4-
FINAŁOWA
SZACOWANIE – ZGADNIJ
O KIM MOWA?
Klasy otrzymują
premię w wysokości 5 pkt.
Za chwilę usłyszycie
podpowiedzi. Musicie odgadnąć o jaką postać z baśni „Złota studzienka” chodzi.
Do odpowiedzi swój
zespół zgłasza kapitan poprzez podniesienie czerwonego lizaka.
·
Jeżeli zespół odgadnie postać po
pierwszej podpowiedzi, może zyskać kolejnych 5 pkt. Jeśli jednak nie
odgadnie, traci premię i odpada .
·
Jeżeli zespół odgadnie postać po
drugiej podpowiedzi, może zyskać 4pkt,
jeśli nie odgadnie, traci premię i odpada.
·
Jeżeli zespół odgadnie postać po
trzeciej podpowiedzi, może zyskać 3pkt,
jeśli nie odgadnie, traci premię i odpada
·
zespół odgadnie postać po czwartej
podpowiedzi, może zyskać 2pkt, jeśli nie
odgadnie, traci premię.
Zespół, który
prawidłowo odgadnie dodatkowo otrzymuje utracone premie przez pozostałe
zespoły.
Jeśli kilka zespołów
prawidłowo odgadnie – dodatkowe punkty będą równo rozdzielone na te zespoły.
Zgadnij kto to?
1. Ta postać była pomysłowa.
2. Ta postać miała dwie nogi.
3. Ta postać była bogata.
4. Ta postać nie była kobietą.
PODSUMOWANIE
Dopisanie
do punktacji wyników z czytania ze zrozumieniem.
Autor: Dorota Dankowska