SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ


SIEĆ WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI
EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 5 IM. GRYFITÓW
W SŁUPSKU

sobota, 16 kwietnia 2016

KOCHAMY BAŚNIE, BAJECZKI - ETAP PIERWSZY

KOCHAMY BAŚNIE I BAJECZKI – TURNIEJ 1 – LISTOPAD - "Złota studzienka"
W  turnieju uczestniczą wszystkie klasy trzecie. Każda klasa typuje swój pięcioosobowy zespół, następnie wyznacza kapitana zespołu.

Ustalony jest okrzyk turnieju:

KOCHAMY – BAJKI  I  BAJECZKI

Nauka  refrenu piosenki „Bajka”

Bajka, bajka, bajka różne ma imiona , jak niezapominajka  dziecięcy mai świat
Bajka, bajka, bajka radosny jasny dom, jak jasny promyk światła,
kochamy wszyscy ją.

RUNDA 1
Na ekranie ukrytych jest 15 baśniowych postaci. Waszym zadaniem jest odgadnięcie jak najwięcej z nich w ciągu dwóch minut. Możecie konsultować się z klasą. Kapitan zespołu zapisuje bohaterów baśniowych na kartce. Przerywacie zapisywania ,kiedy usłyszycie ten dźwięk – demonstracja dźwięku. Za każdą odgadniętą postać klasa otrzymuje punkt.
1.     KOPCIUSZEK,
2.      CZERWONY KAPTUREK,
3.     ŚPIĄCA KRÓLEWNA,
4.     KRÓLWENA ŚNIEŻKA,
5.     PINOKIO,
6.      ZŁOTA RYBKA,
7.     CALINECZKA,
8.     SZEWCZYK DRATEWKA,
9.      JAŚ,
10.  MAŁGOSIA,
11. BABA JAGA,
12. KOT W BUTACH,
13.  JÓZIA,
14.  FRUZIA,
15. MARYSIA,

Okrzyk, śpiewanie refrenu piosenki


RUNDA 2
Wysławiasz się piękną polszczyzną, ale czy potrafisz przeliterować trudne wyrazy?
Każdy z zawodników podaje kolejną literę podanego wyrazu. Jeśli wyrazy zostaną prawidłowo przeliterowane – klasa otrzymuje 2 punkty.

Wanda Dobaczewska

Okrzyk, śpiewanie refrenu piosenki

RUNDA 3
Czy znasz tę baśń – „Złota studzienka”

Zespoły losują zestawy pytań. Następnie odpowiadają na pytania . Czas na odpowiedzi 1 minuta. Na każde kolejne czytane przez prowadzącego pytanie odpowiada kolejny zawodnik w zespole. Można korzystać z podpowiedzi klasy. Zespoły otrzymują tyle punktów, na ile pytań uda się im poprawnie odpowiedzieć w ciągu minuty.


Zestaw 1
Zestaw 2
Zestaw 3
Zestaw 4
Zestaw 5
1.     Imię głównej bohaterki baśni.
2.     Ile córek miała bogata gospodyni?
3.     O jakiej porze roku gospodyni wysłała Marysie na pastwisko?
4.     Którą z córek jako pierwszą wysłała gospodyni na pastwisko z Marysią?
5.     W jaki sposób gospodyni dowiedziała się o czarodziejskiej krówce?
6.     W co zamieniła się gospodyni?
7.     Jakiego koloru był sznur przy studzience?
8.     Dlaczego Marysia musiała zastawić dom i pole?
1.Jakie zwierzątko miała Marysia?
2. Od kogo dziewczyna musiała pożyczyć pieniądze na leczenie matki?
3. Jaką pracę musiała wykonać dziewczyna na pastwisku?
4, Którą z córek, jako drugą wysłała gospodyni  na pastwisko z Marysi?
5. Co miała zrobić z krowimi rogami Marysia?
6. W co zamieniła się Fruzia?
7. Co było w studzience?
8. Ile miała kosztować mała czarka wina?
1.Imię zwierzątka głównej bohaterki.
2. Co stało się po śmierci matki Marysi?
3. W jakim języku Marysia rozmawiała z krówką?
4. W jaki sposób Dziewczyna usypiała córki gospodyni?
5. Co pojawiło się w miejscu zakopania rogów?
6. W co zamieniła się Józia?
7. Jakim wiaderkiem można było czerpać ze studzienki?
8. Ile miała kosztować duża czarka wina?


1. Imię męża Marysi.
2. W co zamieniły się gospodyni i jej córki?
3. Jaki los spotkał krówkę?
4. Co było w czarodziejskiej studzience?
5. Kto ożenił się z Marysią?
6. W jakim kierunku odleciały wrony?
7. Z czego była zrobiona studzienka?
8. Jaki zawód miał Jasiek?

1. Imiona córek złej gospodyni.
2. Kto pomagał Marysi w pracy?
3. O jaką część ciała krówki poprosiła Marysia gospodynię?
4. Dlaczego gospodyni zabiła krówkę?
5. Ile dzieci miała Marysia?
6. którego dnia po zakopaniu rogów  w ogrodzie pojawiła się studzienka?
7. Co stało się ze studzienką po weselu Marysi i Jaśka?
8. Kto zauważył, że Łaciata pomaga Marysi?

RUNDA  4-  FINAŁOWA
SZACOWANIE – ZGADNIJ O KIM MOWA?
Klasy otrzymują premię w wysokości 5 pkt.
Za chwilę usłyszycie podpowiedzi. Musicie odgadnąć o jaką postać z baśni „Złota studzienka” chodzi.
Do odpowiedzi swój zespół zgłasza kapitan poprzez podniesienie czerwonego lizaka.
·       Jeżeli zespół odgadnie postać po pierwszej  podpowiedzi,  może zyskać kolejnych 5 pkt. Jeśli jednak nie odgadnie, traci premię i odpada .
·       Jeżeli zespół odgadnie postać po drugiej podpowiedzi, może zyskać  4pkt, jeśli nie odgadnie, traci premię i odpada.
·       Jeżeli zespół odgadnie postać po trzeciej podpowiedzi, może zyskać  3pkt, jeśli nie odgadnie, traci premię i odpada
·       zespół odgadnie postać po czwartej podpowiedzi, może zyskać  2pkt, jeśli nie odgadnie, traci premię.

Zespół, który prawidłowo odgadnie dodatkowo otrzymuje utracone premie przez pozostałe zespoły.
Jeśli kilka zespołów prawidłowo odgadnie – dodatkowe punkty będą równo rozdzielone na te zespoły.

Zgadnij  kto to?
1.     Ta  postać była pomysłowa.
2.     Ta  postać miała dwie nogi.
3.     Ta  postać była bogata.
4.     Ta  postać nie była kobietą.

PODSUMOWANIE
Dopisanie do punktacji wyników z czytania ze zrozumieniem.

Autor: Dorota Dankowska