Karolina Bulera
Jolanta Jarmuł
Scenariusz balu karnawałowego w klasach I – III
„ Baśniowy bal ”
rok szkolny 2016/2017
Cele
Cele główne:
- zapoznanie dzieci z tradycją zabawy
karnawałowej i zachęcenie do jej kultywowania,
- rozwijanie aktywności ruchowej,
muzycznej, artystycznej,
- kształcenie umiejętności wspólnej
zabawy, tworzenie atmosfery życzliwości i współpracy,
- wytworzenie pogodnego i radosnego
nastroju,
- rozwijanie pozytywnych relacji w
grupie,
- dostarczenie dzieciom radości z
wcielenia się w role różnych postaci,
Cele szczegółowe. Uczeń:
- zna tradycje związane z karnawałem,
- rozpoznaje postacie oraz muzykę z
bajek,
- potrafi integrować się podczas
wspólnych zabaw i tańców,
- potrafi być aktywnym i twórczym
podczas zabaw i konkursów,
- odczuwa potrzebę zabawy i ekspresji
ruchowej,
- dostrzega zmiany dynamiki, tempa i
wysokości dźwięku utworu muzycznego – wyraża je pląsając lub tańcząc,
- wyraża ruchem nastrój i charakter
muzyki,
- potrafi tańczyć w rytm słyszanej
melodii.
Formy: indywidualna, grupowa, zespołowa
Metody: aktywizujące, zabawowe, metoda pedagogiki zabawy „Klanza”
Miejsce: sala gimnastyczna
Czas: 45 minut
Dekoracja: napis "Bal karnawałowy", maski papierowe, kolorowe balony, serpentyny.
Środki dydaktyczne: muzyka, zagadki muzyczne, quiz o bajkach, rekwizyty do konkursu, nagrody dla uczestników
PRZEBIEG IMPREZY:
1.Piosenka powitalna – „W
karnawale”. Prezentacja strojów uczestników balu.
2. Powitanie:
Na przerwę w muzyce
dzieci witają się ze sobą w określony przez prowadzącą sposób:
1. Mówimy „Cześć” i
podajemy sobie dłoń, 2. Mówimy „Hej” i klaszczemy w obie dłonie partnera, 3.
Mówimy „Okej” i przybijamy „żółwika”.
2. Przerywnik muzyczny
powtarzany co jakiś czas (na melodię zabawy „Pingwin”).
„O jak przyjemnie i jak
wesoło,
na balu bawić się, się, się.
Uśmiech na prawo, uśmiech na lewo,
i tańczyć i tańczyć dziś tańczyć chcę”
na balu bawić się, się, się.
Uśmiech na prawo, uśmiech na lewo,
i tańczyć i tańczyć dziś tańczyć chcę”
4. Zabawa integracyjna „Tańczymy
na balu” na podstawie zabawy „Ludzie do ludzi”. Dzieci tańczą w parach. Na
hasło np. "plecy do pleców" -
pary tańczą, dotykając się plecami - "dłonie do dłoni",
"łokcie do łokci", "ucho do kolana" itp. Na polecenie
"Tańczymy na balu" wszyscy zmieniają partnerów. Zabawa zaczyna się od
nowa.
5. Taniec na gazetach.
Nauczyciel wybiera chętne pary do tańca. Pary mogą poruszać się tylko na
gazetach. Na przerwę w muzyce zmniejszamy gazetę o połowę. Wygrywa para, która
najdłużej utrzyma się na gazecie.
6. Piosenka z
pokazywaniem „Ram zam zam”.
7. Konkurs dla dzieci
wybranych przez wychowawców: ” Jaka to baśń?”
Dzieci na podstawie
kilku podanych przez nauczycielkę haseł odgadują tytuł baśni.
Buty, ogon,
kapelusz ("Kot w butach")
Piernik, chatka, baba
Jaga ("Jaś i Małgosia")
Babcia, wilk, gajowy
("Czerwony Kapturek")
Matka chrzestna, bal,
dynia ("Kopciuszek")
Miodek, Krzyś, las
(„Kubuś Puchatek”)
Wrzeciono, królewicz,
zamek ("Śpiąca Królewna")
Kołyska z orzeszka,
kret, jaskółka ("Calineczka")
Lód, bałwan, siostra
(„Kraina Lodu”)
Krasnale, zatrute
jabłko, czarownica („Królewna Śnieżka”)
Szir Kan, dżungla, niedźwiedź
(„Księga dżungli”)
8. Konkurs „Pociągnij za
sznurek”.
Pod kocem lub chustą
ukryte są elementy kojarzone z baśniami i bajkami, przywiązane na sznurkach.
Zadaniem uczestnika jest pociągnąć za sznurek i odgadnąć tytuł bajki lub baśni
po skojarzeniu (pantofelek, jabłko, lusterko, czerwona czapeczka, złota rybka,
koszyczek, pierniki lub ciasteczka, zegar, ziarnko grochu, śnieżynka, doniczka,
but, jajko, poduszka, zapałki, osiołek,). W konkursie bierze udział 1 osoba z klasy wybrana przez wychowawcę.
9. Konkurs muzyczny dla
chętnych. Czy znasz tekst piosenki?
Prowadzący wypowiada
tytuł piosenki znanej z bajki lub baśni. Zadaniem uczestnika jest uzupełnić
tekst piosenki (zaśpiewać fragment).
„ Pszczółka Maja”, „Kubuś Puchatek”, „ Kraina lodu”,
„ Pszczółka Maja”, „Kubuś Puchatek”, „ Kraina lodu”,
10. Swobodne tańce do
piosenek „ Ona tańczy dla mnie”, „Wyginam śmiało ciało”, „Gangam style”, „Ale
ale Aleksandra”, „Tańcz, tańcz, tańcz”.
11. Podziękowanie za wspólną zabawę. Wręczenie
uczniom słodkich upominków.